رونمایی از وب سایت جدید مجله اتاق فرار..!

بازی‌های جهان باز (open world) چیست؟

اگر گیمر باشید یا به بازی های کامپیوتری علاقه داشته باشید حتما با بازی های سبک جهان باز یا open world آشنایی دارید، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سبک از بازی ها و آزادی هایی که در بازی های جهان باز به کاربر داده می شود بپردازیم.

منظور از بازی جهان باز چیست؟

منظور از جهان باز بودن یک بازی در واقع اشاره به مکانیزم بازی و اصطلاحاتی است که در طراحی فضا در بازی های ویدئویی خواهد داشت، این سبک از بازی ها به کاربر اجازه می دهد تا آزادانه در دنیای مجازی حرکت کند و در مقایسه با سایر سبک ها آزادی قابل توجهی در انتخاب چگونگی زمان و انجام اهداف به کاربر می بخشد، این بازی ها در واقع در نقطه مقابل بازی های دارای داستان و ساختار قرار میگیرند، رد دِد (red dead) از جمله معروفترین بازی ها در این سبک از بازی های رایانه ای است.

اولین بازی های جهان باز در سال ۱۹۷۰ با معرفی بازی Jet Rocket  برای آرکید‌های سگا شناخته شدند، در این بازی آزادی کامل به کاربر داده شده بود که به هرکجای نقشه که دلش می خواهد برود. چند سال بعد و با معرفی بازی جدید Dungeons and Dragons نوع دیگری از بازی های جهان باز معرفی شدند، در این بازی کاربر در جریان یک داستان غیرخطی قرار گرفته و قادر به خلق کردن داستان خود در بازی بود. در واقع این بازی آزادی انتخاب مسیر پیشرفت داستان را به کاربر می داد.

بازی های جهان باز با معرفی بازی های هیجانی و جنگجویانه محبوبیت بیشتری پیدا کردند، هرچه آزادی عمل بیشتری به کاربر ارائه می شد محبوبیت این مدل بازی ها نیز افزایش پیدا میکرد، در نیمه دوم دهه ۸۰ میلادی بازی های هیجان انگیز جهان باز ترند روز بازیهای کامپیوتری محسوب می شدند و zelda یک انقلاب در این ژانر محسوب می شد، بسیاری از کارشناسان حوزه بازیهای دیجیتال و رایانه ای زلدا را اولین بازی جهان باز کامل می دانند، چرا که از نظر گشت و گذار در دنیای بازی آزادی عمل بسیاری به بازیکن ارائه می کند که تا قبل از آن در هیچ بازی ویدئویی دیده نشده است.

روند طراحی و تولید این سبک از بازی ها تا سال ۱۹۹۱ ادامه پیدا کرد و بازی های زیادی با این ژانر معرفی شدند، ازی‌هایی مثل Mercenary, Wasteland و Robin Hood که با ترکیب المان‌های جهان باز با گرافیک سه بعدی سنگ بنای ایجاد بازی‌های جهان باز سه بعدی را گذاشتند.

بهترین بای های جهان باز

در سال ۱۹۹۱ و با ورود هانتر به دنیای گیمرها، یک انقلاب دیگر در این سبک از بازی ها رخ داد، این بازی متشکل از چندین جزیره بود که کاربر ماموریت گشت و گذار و حل معماها را در آن داشت، استفاده از دوربین سوم شخص، مولفه هایی چون تیراندازی با اسلحه های مختلف، ماشین سواری و … در آن زمان از جمله ویژگی های بسیار محبوب و خیره کننده این بازی محسوب می شدند، به همین جهت هم بسیاری از گیمرها این بازی را پدر معنوی بازی های جهان باز می دانند.

 


 

مقاله پیشنهادی برای مطالعه:

پلی استیشن در مقابل ایکس باکس: بازیابی مراحل یک جنگ کنسولی

 


 

سوپر ماریوی محبوب انقلاب دیگری در بازی های جهان باز

در سال ۱۹۹۶ سوپر ماریو ۶۴ (super mario 64) پلتفرمینگ آشنای  ماریوی محبوب را به جهان باز سه بعدی انتقال داد و این بازی را وارد مرحله جدیدی کرد، سیستم کنترل دوربین در این بازی یک انقلاب جدید در بازی های جهان باز محسوب می شد، در واقع سوپر ماریو ۶۴ پایه گذار ابداعات دیگر در بازی هایی چون بازگشت زلدا بود، در بازی جدید زلدا که در سال ۱۹۹۸ روانه بازار شده بود ترکیب این دوربین و مبارزات ریل تایم، امکان لاک کردن روی دشمن هدف را به دنیای ویدیوگیم‌ها هدیه کرد.  این امکان بعدها پایه های اصلی بازی هایی چون دارک سولز (dark souls) شد.

مهمترین بازی جهان باز در قرن بیستم

طی سالهای بعد شاهد روند ورود بازی های زیادی با این سبک به بازار گیمهای رایانه ای بودیم، اما Shenmue برای اولین بار از سندباکس شهری در طراحی بازی استفاده کرد و این بازی را به مهمترین و تاثیرگذارترین بازی های جهان باز در قرن بیستم تبدیل کرد. این بازی در یک فضای زیست شهری پیش می رفت که مهمترین ویژگی های آن چرخه شب و روز و تغییر شرایط آب و هوایی در بازی بود. NPCها در این بازی تنوع زیادی داشتند و دارای صداگذاری بوده و البته شهر هم مملو از رازها و کشف کردنی ها بود. المان‌هایی که بعدها بازی‌هایی مثل GTA، Fallout و Yakuza را از آن‌ها برای ساخت جهانشان استفاده کردند.

gta-V بازی جهان باز

تاثیرگذارترین و البته محبوبت ترین بازی جهان باز در قرن بیستم بدون شک GTA است، سبک و ژانر طراحی این بازی آن را به یکی از بهترین های تاریخ گیم در دنیا تبدیل کرد، این بازی دارای اکشن فوق العاده ای است که در ترکیب با سایر المان های بازی جهان باز از آن یک بازی هیجان انگیز و دوست داشتنی می سازد. بازی GTA تا اندازه ای مشهور و محبوب است که از زمان تولید آن در اوایل قرن بیست و یکم تا کنون بیش از پنج نسخه از آن روانه بازار شده است.

ویژگی های بارز بازی های جهان باز

مهمترین ویژگی این بازی ها که آن را از سایر ژانرها متمایز می سازد، وجود دنیای گسترده و بزرگ و گسترده است که کاربر می تواند بدون محدودیت در آن حرکت کند.

توجه به جزئیات

از جمله دیگر ویژگی های این سبک از بازیها توجه به جزئیات است، در این بازی ها تمرکز اصلی روی مراحل بازی نیست بلکه فعالیت های جانبی و مراحل فرعی نیز از جمله مواردی است که به آن پرداخته می شود، به طور مثال در بازی Witcher 3 کیفیت طراحی quest فرعی و شخصیت پردازی شخصیت ها در مراحل جانبی، از شخصیت پردازی مراحل و خط داستانی اصلی بعضی از بازیها نیز برتر و بهتر است،

تنوع محدوده ها

در بازی هایی که از سبک بازیهای جهان باز پیروی می کنند، دنیایی که کاربر به آن وارد می شود بسیار عریض و وسیع است و خود دارای بخش ها و نواحی مختلف است که از نظر شکل ظاهری، خانه ها، ساختمانها، دشمنان، شرایط آب و هوایی و … از یکدیگر متمایز هستند. در برخی از بازی ها نیز به جای استفاده از یک جهان یکپارچه بازی به چند قلمرو یا شهر تبدیل می شود که برای ورود به هر کدام باید از fast travel استفاده شود.

طبیعی بودن NPC

یکی دیگر از مهمترین ویژگی های بازیهای جهان باز کیفیت طراحی و طبیعی بودن ان پی سی ها (NPC)  در این بازیها است، در سالهای اخیر این مسئله پیشرفت بسیاری داشته است و با توسعه امکانات در حوزه بازی سازی شاهد پیشرفت بیشتری در این بخش هستیم.

محدودیت های بازی های جهان باز

بازی های جهان باز علیرغم همه جذابیتها و زیبایی ها دارای محدودیت هایی نیز هستند، مهمترین ویژگی این بازی که می توان آن را به عنوان محدودیت برای بازیکن در نظر گرفت وجود دیوارهای نامرئی است، در واقع کاربر در یک محیط تعریف شده قرار میگیرد و خروج از آن برای بازیکن مقدور نیست.

 


 

مقاله پیشنهادی برای مطالعه:

آشنایی با بازی سبک بقا و بررسی ۵ مورد از بهترین نمونه‌های آن

 


 

در برخی از مدلهای دیگر شما به یکباره به محدوده یکپارچه دست پیدا نمی کنید بلکه نقشه به صورت مرحله ای و گذر از مرحله برای شما باز می شود.

یکی دیگر از محدودیت هایی که برخی از بازی ها با این سبک دارند طولانی بودن لودینگ های ابتدایی بازی است این مسئله ممکن است در لودینگ های بعد از کات سین ها یا چک پوینت ها نیز رخ دهد، این مسئله مربوط به موتور گرافیکی و  نحوه پردازش بازی بستگی دارد.

Shenmue-III-

انواع بازی های جهان آزاد

بازی های جهان آزاد از نظر روایت داستان، فضا و نقشه بازی به سه دسته تقسیم می شوند که در این بخش به معرفی آنها می پردازیم.

تم تاریک و جدی

دسته اول از این بازی ها را آنهایی تشکیل می دهند که دارای یک تم تاریک، تلخ و بسیار جدی هستند، داستان این گونه بازی ها معمولا پیرامون مسئله انتقام می چرخد، دارای دیالوگ های تلخ و جدی است و شخصیت های بازی خاکستری هستند و خبری از قهرمان ها نیست. روند داستان بازی بالا و پایین زیادی دارد و موارد غیر پیش بینی هم در داستان وجود دارد.

ترکیبی از تاریکی و طنز

این بازی ها همانند بازیهای دسته اول دارای تم جدی و سیاه هستند اما روند بازی در آنها یکسان نیست، فعالیت های جانبی و گشت و گذار در این بازی ها زیاد است و فرصت اکتشاف برای بازیکن وجود دارد. در این بازی ها شخصیت های مکمل وجود دارند و دیالوگ های جالبی که رد و بدل می شود فضای بازی را تغییر می دهد.

داستان های ریتم ثابت

در این داستانها خبری از رازآلودی و حل معما نیست، روند داستان ثابت است و شخصیت های داستانی یا سفید هستند و یا سیاه، سازندگان این دسته از عناوین نه به قوانین فیزیکی و طبیعی اهمیت می دهند و نه به واقعی بودن اتمسفر.تنها چیزی که اولویت دارد، سرگرم کننده بودن دنیای بازی است.

سخن پایانی

در این مدل از بازی ها جذابیت های فوق العاده ای انتظار گیمر را می کشد، به همین دلیل است که سالها است بازی های جهان باز از جمله محبوبترین بازی ها در میان گیمرها شناخته می شوند.

فیسبوک
لینکدین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...