رونمایی از وب سایت جدید مجله اتاق فرار..!

پلی استیشن در مقابل ایکس باکس: بازیابی مراحل یک جنگ کنسولی

اگرچه نینتندو سوییچ در بین بسیاری از کاربران طرفداران بسیار زیادی دارد، اما برای بسیاری از گیمرها، رقابت کنسول‌ها همیشه درباره دو برند بوده است: پلی‌استیشن از سونی و ایکس‌باکس از مایکروسافت. رقابت پلی استیشن در مقابل ایکس باکس همواره جذاب بوده است. با مجله اتاق فرار همراه باشید با بررسی رقابت کنسول ها.

رقابت بین این دو کنسول مانند رقابت فوتبال است. طرفداران وفادار برند مورد علاقه خود را انتخاب کرده و از آن تا لحظه‌ای که بتوانند، دفاع می‌کنند آن هم در حالی که هزاران پوند برای نرم‌افزارها و لوازم جانبی خرج خواهند کرد. اما چگونه و زمانی این رقابت شکل گرفت و به نبرد بیلیون‌دلاری امروزی تبدیل شد؟ تایم‌لاین چندین ساله ما تاریخچه کامل جنگ بین این دو رقیب مهم در حوزه ساخت کنسول‌های مختلف را به شما نشان می‌دهد.

 

پلی استیشن در مقابل ایکس باکس

 

زمستان سال ۱۹۸۸: آغازی ناموفق

آوردن نام نینتندو سوییچ در ابتدای این متن بی‌دلیل نبود. پلی‌استیشن در ابتدا قرار بود یک نوع قطعه سخت افزاری برای کنسول‌‌های نینتدو باشد که به کمک آن کنسول‌های مذکور توانایی اجرای سی دی را به دست می‌آوردند.

این دستگاه در نمایشگاه الکترونیک سال ۱۹۹۱ در لاس وگاس معرفی می‌شود. یک روز بعد، نینتندو اعلام می‌کند که به جای سونی قصد دارد با فیلیپس به شراکت بپردازد. تیم قبلی سونی شروع به ساخت کنسولی می‌کند که بعدها پلی استیشن نامیده می‌شود.

 


 

مقاله پیشنهادی برای مطالعه:

معرفی و بررسی سه بازی ترسناک برتر سال ۲۰۲۱

 


 

در واقع باید بیان کرد که تاریخچه ساخت کنسول پلی استیشن رابطه‌ای به شرکت نینتندو نیز دارد. شاید اگر نینتندو به جای فیلیپس سونی را انتخاب کرده بود،‌ امروز چیزی به اسم کنسول پلی استیشن نداشتیم و تنها ایکس باکس به فعالیت خود در بازار کنسول‌ها ادامه می‌داد.

پلی استیشن در مقابل ایکس باکس: دسامبر سال ۱۹۹۴: عرضه پلی‌استیشن

بعد از سه سال توسعه، سونی نسخه اولیه پلی‌استیشن را در ژاپن عرضه می‌کند و ارتباط با نینتندو را پایان می‌دهد. در روز اول عرضه، ۱۰۰۰۰۰ دستگاه پلی استیشن فروخته می‌شود. این بخش مهم از پلی استیشن در مقابل ایکس باکس به شمار می‌آید.

هشت ماه بعد، سونی به بازار آمریکای شمالی و اروپا وارد می‌گردد. این کنسول محبوب تنها در آمریکا تا کریسمس سال ۱۹۹۵ بیش از ۸۰۰۰۰۰ بار به فروش می‌رسد. بازی‌های محبوب اولیه شامل مسابقه‌ای به نام Wipeout و بازی Tomb Raider  است که فوراً باعث می‌شود لارا کرافت به نامی مشهور در بین گیمرها تبدیل گردد.

۱۹۹۷-۱۹۹۸: پادشاهی پلی‌استیشن

پلی استیشن یک پیشرفت فرهنگی عظیم برای سونی بود، زیرا این کنسول خیلی سریع به یک پدیده فرهنگی در حوزه سرگرمی تبدیل شد. شرکت پارامونت پیکچرز حقوق فیلم Tomb Raider را به دست می‌آورد، راس و جوی در سریال فرزند Twisted Metal 2 را بازی می‌کنند، سیمون پگ از بازی Resident Evil 2 سخن می‌گوید و در بیش از ۸۰ درصد کل اتاق نشیمن‌های موجود در کشورهای پیشرفته، پلی استیشن یافت می‌شود.

سال ۱۹۹۸: مایکروسافت برنامه‌ریزی می‌کند

رئیس مایکروسافت، بیل گیتس، یک تیم رؤیایی چهار نفره را تشکیل می‌دهد. او اعتقاد دارد که PlayStation 2 چون به توانایی احتمالی پخش سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها مجهز است، احتمالاً به بازار کاربران کامپیوترهای خانگی که تحت سلطه ویندوز است، آسیب می‌رساند.

PS2 در مارس ۲۰۰۰ در ژاپن راه‌اندازی می‌گردد و تا پایان سال، با کمک بازی Madden NFL 2001، بازی اس‌اس‌ایکس (SSX) و بازی چهارنفره Tekken Tag Tournament، ۶.۴ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان فروخته می‌شود.

نوامبر سال ۲۰۰۱: ورود ایکس‌باکس

در ادامه بررسی پلی استیشن در مقابل ایکس باکس باید به نوامبر سال ۲۰۰۱ برویم. هنگامی که فروش پلی استیشن ۲ به بیش از بیست و پنج میلیون می‌رسد، ایکس باکس در امریکای شمالی راه اندازی می‌شود. نسخه اولیه ایکس‌باکس در عرض شش هفته ۱.۵ میلیون دستگاه می‌فروشد. تعداد فروش ایکس باکس به ۲۵ میلیون عدد می‌رسد، اما با یک ضرر ۴ میلیارد دلاری (به دلیل هزینه تولید بسیار بالا). با این حال، نام‌های بزرگی از دل ایکس باکس به وجود می‌آیند که از بین آن‌ها می‌توان به فورزا موتوراسپورت و بازی تیراندازی علمی تخیلی هیلو اشاره کرد.

 

نوامبر سال ۲۰۰۶: ناکامی سونی

 

نوامبر سال ۲۰۰۶: ناکامی سونی

بعد از یک دهه فعالیت به عنوان قهرمانان بی‌نقص از منظر فرهنگ جمعی، سونی ریسک می‌کند پلی‌استیشن ۳ پیچیده و گران‌قیمت (۴۹۹ دلار برای مدل اولیه) را به کاربران ارائه می‌نماید. واکنش بی‌تفاوت مردم به این کنسول، موجب ایجاد یک فرصت طلایی برای مایکروسافت می‌شود و این شرکت نیز قدر موقعیت را می‌داند.

 


 

مقاله پیشنهادی برای مطالعه:

آشنایی با بازی سبک بقا و بررسی ۵ مورد از بهترین نمونه‌های آن

 


 

ایکس‌باکس ۳۶۰، که یک سال قبل‌تر عرضه شده بود، این بار بر رقیب خود غلبه می‌‌کند و تا سپتامبر ۲۰۰۷، ۹.۳ میلیون بار به فروش می‌رسد. این در حالی است که سونی تنها ۵.۶ میلیون پلی استیشن ۳ می‌فروشد.

زمستان سال ۲۰۰۸: برنامه‌ریزی برای آینده

به دلیل واکنش منفی به پلی‌استیشن ۳، مارک سرنی، معمار اصلی سونی، تصمیم می‌گیرد خیلی سریع به کار روی دستگاه بعدی بپردازد. شرکت یک پرسش‌نامه به توسعه‌دهندگان شخص ثالث ارسال می‌کند و از شرکت بانجی (توسعه‌دهنده سری بازی‌های شوتر هیلو مایکروسافت) برای بهبود طراحی کنترلر خود کمک می‌گیرد، برای کنسولی که در نهایت به عنوان پلی‌استیشن ۴ شناخته خواهد شد. در ادامه بحث بررسی پلی استیشن در مقابل ایکس باکس به سال ۲۰۱۰ می‌رویم.

پلی استیشن در مقابل ایکس باکس: ژانویه ۲۰۱۰: نبردی نزدیک

با بازی‌های محبوبی مانند FIFA 10، Call of Duty: World at War و Grand Theft Auto IV که در هر دو کنسول قابل دسترسی هستند، پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ به‌طور مساوی عصر جدید گیمینگ را شروع می‌کنند. سونی به لحاظ فروش، کمی جلوتر از رقیبش قرار دارد، اما در هر صورت فروش هر یک از کنسول‌ها به شکل مناسبی پیش می‌رود.

پلی‌استیشن ۳ در پایان دهه (با ۸۷.۴ میلیون دستگاه) فروشی بهتر از ایکس‌باکس ۳۶۰ (با ۸۴ میلیون دستگاه) را تجربه می‌کند. با این حال، هیچ‌کدام هنوز نتوانسته‌اند به رکورد فروش پلی‌استیشن ۲ برسند. پلی استیشن ۲ با بیش از ۱۵۵ میلیون دستگاه همچنان بهترین میزان فروش را دارد.

 

پلی استیشن در مقابل ایکس باکس

 

نوامبر ۲۰۱۳: زمستانی از محتوای دیسک

در کریسمس ۲۰۱۳ هر دو کنسول سونی و مایکروسافت در فاصله چند هفته از همدیگر، عرضه می‌شوند. پلی‌استیشن ۴ در امریکای شمالی در تاریخ ۱۵ نوامبر به فروش می‌رسد و ایکس‌باکس وان در تاریخ ۲۲ نوامبر به صورت جهانی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. پلی‌استیشن ۴ در تاریخ ۲۹ نوامبر به کاربران اروپایی عرضه می‌گردد. تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است و به همین دلیل بسیاری از کاربران نمی‌توانند کنسول مدنظرشان را خیلی سریع خریداری کنند.

۲۰۱۷-۲۰۲۰: سونی دوباره جلو می‌زند

در اواسط این دهه، پلی‌استیشن ۴ به عنوان کنسولی با بازی‌های انحصاری مناسب شهرتی عالی کسب می‌کند. بازی ماجراجویی اکشن Uncharted 4: A Thief’s End، بازی The Last of Us Part II و شبیه‌سازی بی‌نظیر بیسبال MLB The Show تنها در کنسول سونی قابل دسترسی هستند و به کنسول مدنظر کمک می‌کنند تا به فروش بالایی دست پیدا کند.

در پایان همین دهه، پلی‌استیشن ۴ با ۱۰۸.۹ میلیون دستگاه فروخته شده، فروشی بیشتر از ایکس باکس (با ۴۶.۹ میلیون دستگاه) را تجربه می‌کند. پلی استیشن در مقابل ایکس باکس باز هم ادامه پیدا می‌کند.

نوامبر ۲۰۲۰: تکرار تاریخ

ایکس‌باکس سری ایکس مایکروسافت و پلی‌استیشن ۵ سونی به فاصله یک روز از همدیگر عرضه می‌شوند. هر دو کنسول به دلیل تصاویر بی‌نظیر و سرعت پردازشگر خیره‌کننده‌ای که دارند، نقدهای مناسبی را دریافت می‌کنند. اما، مانند هفت سال قبل، تعداد مناسبی از کنسول‌ها برای توزیع در دست نیست و محدودیت‌های مربوط به شیوع بیماری کرونا باعث کاهش قابلیت دسترسی به آنها می‌شود.

 


 

مقاله پیشنهادی برای مطالعه:

ماجراجویی در دنیای ویدئویی؛ بررسی ژانر ماجراجویی و معرفی بهترین بازی‌ها

 


 

از آن سال تاکنون شاهد عرضه کنسول جدید از شرکت‌‌های سونی و مایکروسافت نبوده‌ایم. در واقع کنسول پلی استیشن پنج و سری جدید ایکس باکس سری اس و ایکس مهم‌ترین کنسول‌های نسل نوین دنیای گیم محسوب می‌شوند که هم اکنون کاربران می‌توانند به سراغ خریداری ‌آن‌ها بروند.

البته، خبرهایی از کنسول‌های میان نسلی نیز به گوش می‌رسد. این کنسول‌ها معمولاً چندین سال پس از عرضه کنسول‌های اصلی به بازار عرضه می‌شوند و ارتقای بسیار کمی نسبت به آن کنسول‌ها دارند. احتمال می‌رود که به زودی شاهد عرضه شدن کنسول‌های میان نسلی ایکس باکس و پلی استیشن باشیم تا رقابت بین این دو غول سازنده کنسول افزایش پیدا کند.

 

پلی استیشن در مقابل ایکس باکس

 

سخن پایانی پلی استیشن در مقابل ایکس باکس

در این متن سعی کردیم به تقابل بین پلی استیشن و ایکس باکس بپردازیم. همان‌طور که مشاهده کردید، هر یک از این کنسول‌ها به شکل جداگانه دارای تاریخ منحصر به فرد خود بوده‌اند. سونی به طور کلی میزان فروش بیشتری از مایکروسافت در حوزه کنسول‌ها داشته است، اما این به معنای پایین بودن فروش ایکس باکس نیست.

هر یک از کنسول‌هایی که در رابطه پلی استیشن در مقابل ایکس باکس به آن‌ها اشاره کردیم، در برهه‌ای از زمان گیمرها را به سمت خود جلب کردند و لحظات بسیار خوشی را برای آن‌ها رقم زدند. این کنسول‌ها اگرچه در رقابت با یکدیگر قرار دارند، اما در هر صورت برنده نهایی گیمرها محسوب می‌‌شوند، زیرا شرکت سونی و مایکروسافت مجبور هستند با عرضه هر کنسول، تکنولوژی محصولات خود را افزایش دهند.

تاریخچه مربوط به رقابت بین پلی استیشن و ایکس باکس همواره پر از فراز و نشیب بوده است. این احتمال وجود دارد که در سا‌ل‌های آینده نیز شاهد افزایش دوباره رقابت بین دو شرکت باشیم و در نهایت ببینیم که کنسول‌های جدید این شرکت‌ها امکانات جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

سونی و مایکروسافت به تازگی محصولات جدید خود را عرضه کرده‌اند و به همین دلیل احتمال می‌رود که فاصله زیادی با عرضه کنسول‌های نسل بعدی این شرکت‌ها داشته باشیم. باید منتظر ماند و دید که هر یک از آن‌ها چه تصمیماتی را در این زمینه اتخاذ خواهند کرد.

فیسبوک
لینکدین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...