جاهایی در تاریکی وجود دارند که ما دربارهاش نمیدانیم جایی که آنها ما را نظاره میکنند.
من، شما و تمام آدمهایی که میشناسیم و نمیشناسیم در زندگی چیزهای با ارزشی را از دست دادهایم؛
گاهی با ارزشترین داراییمان را. این چیزهای با ارزش بعدِ از دست رفتن به کجا میروند؟
به جایی به نام آواجیغ…
اتاق فرار پژواک اولین تجربه مجموعه اتاق فرار فیوری اسکیپ |Fury Escape است که در غرب تهران و در منطقه دهکده المپیک در بهمن سال ۱۴۰۱ ساخته شده و در حال اجرا می باشد. این بازی در ژانر تعاملی و ترسناک می باشد و به درخواست بازیکنان امکان حذف ترس بازی برای گروههایی که علاقه به ژانر ترسناک ندارند نیز امکان پذیر است.
در این قسمت قرار است تجربه بازی اتاق فرار پژواک را توسط تیم اسکیپ مگ با شما در میان بگذاریم.
این مورد را در نظر داشته باشید که مطالب زیر فقط تجربه یک سانس از اتاق فرار پژواک توسط تیم اسکیپ مگ بوده و اگر تو این مسیر تجربه بازی، نکته ای هم به ذهنمون رسیده باهاتون درمیان گذاشتیم.
اگر شما تجربه متفاوتی داشتید حتما در بخش کامنت باهامون درمیون بزارید. خیلی هم خوشحال میشیم. 😊
بریم سراغ بازی …..
اتاق فرار پژواک در غرب تهران و در منطقه دهکده المپیک و بلوار چوگان میباشد. اگر مثل اعضای تیم ما با غرب تهران آشنایی ندارید بدون شک از نرم افزارهای مسیریابی برای رسیدن به لوکیشن بازی باید استفاده کنید. با توجه به موقعیت قرار گیری بازی پیشنهاد میشود که با خودری شخصی به محل بازی مراجعه کنید و احتمالا مسیر سرراستی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی پیدا نخواهید کرد.
در محل بازی جای پارک مناسب برای خودرو وجود دارد و از این بابت خیالتون راحت باشه.
بازی پژواک در یک خانه ویلایی مستقل ساخته شده است و شما در بدو ورود، وارد حیاط این خانه خواهید شد. در محوطه حیاط فضایی برای نشستن بازیکنان در نظر گرفته شده است که اطلاعات مربوط به بازی در همان محل به شما اعلام خواهد شد.
در همان حیاط هم امکان استفاده از سرویس بهداشتی وجود دارد.
در حالت کلی اگر نظر ما را بخواهید مجموعه دار محترم میتوانست از فضایی که داخل حیاط وجود دارد استفاده بسیار بهتری کند و با یک دکورساده و حتی استفاده از چند گلدان منظره بهتری را برای مراجعان فراهم کند..
البته این مورد را باید در نظر گرفت که در حال حاضر بیشتر بازیهای اتاق فرار در حال اجرا حتی همین امکانات را ندارد. در بسیاری از بازیها شما هیچ جای مناسبی برای پذیرش نخواهید دید و حتی حداقل امکانات مثل سرویس بهداشتی و محلی برای شستشوی دست وجود ندارد که این واقعا جای تاسف دارد!
ولی خوب حداقل این مجموعه حداقل این امکانات را فراهم کرده است و برای یک تجربه بازی کافی است و شما مشکل خاصی با این موضوع پیدا نخواهید کرد.
داستان بازی از آنجایی شروع می شود که شخصیت اصلی داستان نامه ای از همسر فوت شده خود دریافت می کند که طبق شواهد، انگار همین چند روز پیش نوشته شده و ارسال شده است. روی پاکت نامه مهر اداره پست روستایی با نام آواجیق ثبت شده است. آواجیق نام روستایی است که در آن اتفاقات عجیب و غریبی افتاده است و طبق اعلام سناریو آواجیق جایی است که زمانی که شما چیز با ارزشی را از دست می دهید آن چیز با ارزش برای همیشه به اواجیق می رود.
خلاصه اینکه قرار است ما وارد این روستا شویم و بدنبال چیزهای با ارزشی که از دست دادیم باشیم.
همان طور که از سناریو مشخص است این بازی هم مثل خیلی از اتاق فرارهای در ژانر ترسناک که در سالهای گذشته ساخته شده قرار است شما را وارد یک روستای متروکه کند. دکور و فضاسازی بازی قابل قبول می باشد و توانسته تعدادی از فضاهای یک روستا مانند قبرستان و زورخانه و غسالخانه و …. را برای شما شبیه سازی کند.
اما اگر بازیهای مطرح در این فضاسازی مثل شبح بازارچه و دخت را اگر بخواهیم به عنوان یک معیار قرار دهیم باید دکور و فضاسازی این بازی را در بهترین حالت درجه دو درنظر بگیریم. در بعضی از قسمتها به جزئیات توجه شده است ولی دربعضی از موارد مثل یکی از فضاها که کف آن پارکت بود، مجموعه دار محترم می توانست دقت بیشتری در اجرای جزئیات به خرج دهد و فضا سازی را بهتر کند.
به صورت کلی دکور و فضاسازی بازی عالی نبود و یک فضاسازی قابل قبول در حد یک بازی اتاق فرار را دارا بود. البته هرچه بازیکنان تجربه کمتری از اتاق فرار داشته باشند احتمالا این دکور برایشان جذابتر و هرچه تجربه بیشتری داشته باشند این دکور و فضاسازی کمتر به چششان خواهد آمد. با این وجود شما حس ورود به یک فضای روستایی را با بعضی ایرادات جزئی حس خواهید کرد.
اتاق فرار پژواک با دکور یک روستای متروکه به شما فضاسازی قابل قبولی از یک روستا را ارائه خواهد کرد.
پژواک از اون دسته از بازیهای اتاق فرار است که با اینکه وارد فضای ترس و دلهره شده ولی نیم نگاهی هم به بازیهای کلاسیک اتاق فرار داشته و معما و پازل هم برای بازیکنان در نظر گرفته است.
معماهای بازی به صورت خطی میباشد و شما با حل کردن هرکدام و گذراندن مراحل بازی به معما و پازل بعدی دست پیدا خواهید کرد. درجه سختی معماها با توجه به ژانر بازی در حد متوسط بود و قابل حل بود و اگر شما احتمالا تجربه بازی زیادی داشته باشید تعدادی از این معماها را به سبکهای مختلف در بازیهای دیگر تجربه کرده اید. حالا اینکه کی اول اونها رو ساخته و ما در جریانش نیستیم.
خلاصه اینکه معماها هم قابل قبول بود و احتمالا برای تجربههای کم بازیکنان چالش برانگیز هم باشد. اما اگر بازیکن حرفهای اتاق فرار هستید و بدنبال چالشهای معمایی خاص میگردید احتمالا برای شما کمی ساده به نظر برسد.
بازی پزواک با یک تعامل خوب و طوفانی شروع میشود.
شما بعد از ورود به بازی در همان ابتدا یک تعامل از نقش اول بازی در بدو ورود به روستا خواهید دید که در آن بخشهایی دیگری از اتفاقات و داستان بازی را برای شما روایت خواهد کرد. در قسمت روایت بازی توسط اکتور خانم خلاقیت جالبی شکل گرفته بود که این تعامل را از حالت تعاملات عادی بازیهای دیگر جدا میکرد.
نوع بیان داستان توسط اکتورها جالب و متفاوت بود و جزو خلاقیتهای بازی میتوان از آن نام برد.
این تعامل در انتهای بازی هم صورت گرفت و به نوعی داستان و اتفاقات بازی توسط تعامل به شما اعلام خواهد شد. اکتورها از کاستومهای عمومی استفاده کرده بودند و نکته اضافی خاصی نداشتند. در مراحل مختلف بازی شما اکتهای مختلفی را از نوع جامپ اسکیر تجربه خواهید کرد که این اکتها را در زمان بکها برای شما بیشتر به نمایش خواهند گذاشت. در صورتی که در قسمتی از بازی نیاز به کمک و راهنمایی داشته باشید باید از بین اکتهای مختلف و گوناگونی عبور کنید و راهنمایی لازم را دریافت کنید که می تواند برای بازیکنان دلهره آور و ترسناک باشد.
از پزواک شما نباید انتظار یک بازی بسیار ترسناک داشته باشید که البته این جای شکر دارد! ولی این ترس و هیجان احتمالا برای افراد دارای تجربه کمتر اتاق فرار قابل قبول خواهد بود. البته مجموعه دار محترم اعلام کرده که در صورتی که بازیکنان درخواست کنند این بازی قابلیت اجرا به صورت غیر ترسناک را هم خواهد داشت.
اتاق فرار پژواک را با تیم ۵ نفره ای از دوستان و در آخرین سانس روز یعنی ساعت ۲۳ تجربه کردیم. در ابتدای بازی گیم مستر بازی اطلاعات مربوط به قانون و قوانین بازی را به ما اعلام کرد و در ساعت مقرر وارد بازی شدیم.
تجربه این بازی با توجه به تعاملات و روند بازی بیشتر شبیه اتاق فرارهای ترسناک کلاسیک بود و مناسب افرادی بود که تجربه کمتری در اتاق فرار دارند و برای تیم هایی که تجربه بازی زیادی دارند در بعضی از مواقع احتمالا تکراری به نظر بیاید.
پژواک از نظر ترس مسیری کلیشه ای را در بازی دنبال می کند و با جامپ اسکیری و بک های متداول به دنبال ایجاد ترس و وحشت در بازیکنان است و در این قسمت خلاقیت خاصی در روند بازی وجود نداشت. واقعیت امر این است که پژواک خود را در یک حد قابل قبول نگه داشته است و معماها و فضاسازی و دکور و اکت ترکیبی از بازیهای گذشته و حال اتاق فرارهای ترسناک در ایران است.
اگر بخواهیم نظر خودمان را از این تجربه اعلام کنیم باید به این موضوع اشاره کنیم که پژواک برای گروه های با تجربه کم و یا کسانی که به دنبال یک اتاق فرار ترسناک هستند پیشهناد بهتری خواهد بود. البته حد ترس بازی قابل قبول بود و بیشتر از اون احتمالا برای خیلیها اذیت کننده خواهد بود.
در صورتی که در تیم خود افراد کم تجربه دارید و بدنبال یک بازی ترسناک برای آشنایی دوستان با فضای اتاق فرار میگردید ما به شما پژواک را پیشنهاد خواهیم کرد. این بازی در دسته بندی سایت ما به عنوان بازیهای مناسب برای افراد کم تجربه در این بازی معرفی خواهد شد. اما اگر تجربه بازی زیادی دارید احتمالا می توانید از این بازی به عنوان یک تجربه دیگر از اتاق فرار نگاه کنید و بدنبال نوآوری خاصی در بازی نباشید. (البته به غیر از تعامل ابتدای بازی که واقعا متفاوت بود)
تجربه اتاق فرار پژواک برای همه اعضای تیم دوست داشتی و خاطره انگیز بود و به همه علاقه مندان به اتاق فرار پیشنهاد می شود.
نتیجه گیری
اگر تجربه کمی در اتاق فرار دارید این بازی به شما پیشنهاد می شود و اگر تجربه بالایی از اتاق فرار دارید شاید آنچنان جذابیتی برای شما نداشته باشد ولی باز هم قابل تجربه و احترام است. در آخر هم جا داره تشکر کنیم از رفتار و برخورد بسیار محترمانه عوامل بازی که بدون شک در تجربه بازیکنان تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
تاریخ تجربه: خرداد ۱۴۰۳
ESCAPE MAG TEAM
یک پاسخ
بازی جالبی بود. فضاسازی خوبی از یک روستا رو داشت. اکت و داستانگویی اول بازی هم عالی بود.. هیچ جای دیگه ندیده بودم. اخلاق پرسنل هم بسیار محترمانه و خوب بود. مرسی از بچه های پژواک😍🥰