بازاریابی مبتنی بر بازی: نقد و بررسی کتاب

امروزه از روش‌های بسیار متنوعی از جمله «گیمیفیکیشن»، در بازاریابی استفاده می‌شود. ممکن است بپرسید گیمیفیکیشن چیست؟
گیمیفیکیشن یعنی گنجاندن بازی و مکانیزم‌های بازی به فعالیت‌هایی که بازی نیستند. برای فهمیدن این موضوع که چطور می‌توان از گیمیفیکیشن در بازاریابی استفاده کرد، بهتر است نگاهی به کتابی که در این زمینه نوشته شده است بیندازیم.
در صورتی که با گیمیفیکیشن آشنا نیستید پیشنهاد می شود مقاله “گیمیفیکیشن چیست” را ابتدا مطالعه کنید.

گیب زیکر من و کتاب بازاریابی مبتنی بر بازی

«گیب زیکر من | Cabe zichermann»، یک متخصص پیشتاز در دنیای گیمیفیکیشن است (که امروزه به یکی از داغ‌ترین گرایش‌های بازاریابی تبدیل شده). گیب همچنین یک سخنران عمومی برجسته در زمینه گیمیفیکیشن، تعامل کاربر و طراحی رفتار است.

کتاب گیب، «بازاریابی مبتنی بر بازی: ایجاد وفاداری مشتری از طریق پاداش، چالش و رقابت»، یک مقدمه عالی در رابطه با موضوع و برای کسانی است که می‌خواهند درباره روانشناسی در بازی (هنگام استفاده از مکانیک‌های بازی در کمپین‌های بازاریابی) بیشتر بدانند.

تیم Gamify، طرفدار گیمیفیکیشن است. این تیم کتاب را خوانده و دریافته است که این کتاب یک بررسی اجمالی و جامع از گیمیفیکیشن و نحوه استفاده از آن برای ایجاد انگیزه در مشتریان و افزایش وفاداری آن‌ها، ارائه می‌دهد. این کتاب، کسب وکارهایی که استراتژی‌های گیمیفیکیشن را با موفقیت اجرا کرده‌اند را نیز بررسی می‌کند.

 

بازاریابی با گیمیفیکیشن

 

در بازاریابی، هدف گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن در حال متحول کردن وب و اپلیکیشن‌های موبایل است. استارتاپ‌های نوآور، شرکت‌های در حال رشد و برندهای تثبیت شده، همگی موافق هستند که قدرتمندترین راه برای ایجاد وفاداری مشتری با یک جامعه پر جنب و جوش، استفاده از مکانیک‌های بازی در ترکیب بازاریابی‌تان است.

با استفاده از امتیازها، سطح‌ها، نشان‌ها، چالش‌ها، جایزه‌ها و تابلوهای امتیازات، این نوآوران، در حال کاهش چشمگیر هزینه‌های جذب مشتری، افزایش تعامل و ایجاد جوامع پایدار و وایرال هستند.

کتاب بازاریابی مبتنی بر بازی، فراگیر شدن بازی‌های امروزی در بازاریابی کسب‌وکار و نحوه استفاده بهتر از آن‌ها، برای ایجاد یک پایگاه مشتری متعهد و وفادار را نشان می‌دهد. این کتاب علاوه بر پاسخ به سوال هدف گیمیفیکیشن چیست؟ موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • پدیده رو به رشد بازاریابی مبتنی بر بازی و نحوه عملکرد آن را توضیح می‌دهد.
  • نحوه توسعه بازی‌ها را، برای گنجاندن در استراتژی بازاریابی، به بازاریابان نشان می‌دهد.
  • نمونه‌های شگفت‌انگیزی از بازی‌های بازاریابی (در حال حاضر در حال بازی شدن هستند) را به اشتراک می‌گذارد. این نمونه‌ها شامل: com، Chase Picks Up The Tab، McDonald’s Monopoly Game (گزارش شده است، سالانه نزدیک به صد میلیون دلار، سود ایجاد می‌کند) و United Airlines Mileage Plus، هستند.

 


 

مقاله پیشنهادی برای مطالعه:

گیمیفیکیشن چیست؟

 


 

۵ روش برتر برای گیمیفیکیشن چیست؟ چگونه کسب و کارتان را شبیه یک بازی در بیاورید؟

از Wordle گرفته تا Frequent Fliers Points، انجام «everyday games» به یک وسواس فرهنگ پاپی واقعی تبدیل شده است. رانده شدن تعامل بی‌سابقه مشتری به سمت برندهای هوشمند مانند Chase و Us Army، نشان می‌دهد که برنامه‌های وفاداری و بازی‌های بازاریابی، بهترین گزینه بازاریابی برای آینده تبلیغات هستند. کتاب بازاریابی مبتنی بر بازی، قدرت بازی‌ها را در بازاریابی از طریق ۵ گام ساده زیر پوشش می‌دهد:

 

چگونه کسب و کارتان را شبیه یک بازی در بیاورید؟

 

۱- کدام رفتار مشتری را می‌خواهید هدایت کنید؟

هنگام در نظر گرفتن روش‌هایی که توسط آن‌ها می‌خواهید بر رفتار پایگاه مشتریان خود، اثر بگذارید، فقط درباره اهداف کلی یا نهایی («تعامل بیشتر»، «نمایش بهتر برند») فکر نکنید. به جای آن، روی فعالیت‌های آسانی که روی هدف نهایی شما تاثیر کلی خواهند داشت، متمرکز شوید.

برای مثال: ارسال تاییدیه‌های محصول به دوستان را تشویق کنید. هرچه بتوانید دقیق‌تر باشید، ساختن مکانیک‌های بازی آسان‌تر است. برخی رفتارها بهتر است، به صورت تشویق نشده، باقی بمانند. با این حال، این موضوعی است که به طور دقیق در فصل ۱ و ۲، بعد از مباحثی مانند: گیمیفیکیشن چیست؟، توضیح داده شده است.

۲- به آن رفتارها امتیاز بدهید.

به این فکر کنید هر یک از رفتارها، در کسب و کار شما چقدر ارزش دارند  و بر اساس آن، به آن رفتار، مقداری امتیاز اختصاص بدهید. امتیازها باید نسبتا با دقت در نظر گرفته شوند. بنابراین اگر باز کردن یک حساب کاربری جدید، ده برابر ارزشمندتر از کلیک کردن روی یک لینک تبلیغاتی است، مطمئن شوید که سیستم امتیازدهی، این واقعیت را منعکس می‌کند. عملکرد سیستم امتیاز در فصل ۳ و ۴ پوشش داده شده است.

۳- برای نمایش امتیازها، یک تابلوی امتیاز ایجاد کنید.

درست مانند پلاک‌های کارمند نمونه ماه در رستوان‌ها، یک تابلوی امتیاز شبکه‌ای-اجتماعی، درست کنید که به کاربران این امکان را می‌دهد که احساس کنند در حال انجام دادن کاری برای دوستان و رفیقانشان هستند. یک تشویق کوچک کافی خواهد بود. در فصل ۴ تعداد زیادی از بایدها و نبایدهای تابلوی امتیازات را خواهید یافت.

 

برای نمایش امتیازها، یک تابلوی امتیاز ایجاد کنید

 

۴- چالش‌ها را توسعه داده و به آن‌ها پیام بدهید.

درست مانند تبلیغات Frequent Flyer، ایجاد چالش‌های ساده می‌تواند تاثیر عمیقی بر رفتار کاربر، پس از پیوستن به جامعه شما، داشته باشد. چالش‌های خود را با شناخت بازیکنان‌تان، تازه و موضوعی نگه دارید. فصل ۷، درباره اینکه چه کسی بازی می‌کند، بینش جالبی به شما می‌دهد.

۵- «سرگرمی» را هدف خود قرار دهید.

کسب و کار شما سرمایه‌گذاری باشد یا تشییع جنازه، تبدیل «سرگرمی» به عنوان هدف اصلی، مشارکت مصرف کننده را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش ‌می‌دهد و فرصت‌های درآمدزایی جدید قابل توجهی را ایجاد می‌کند.  فصل ۸ آینده را به شما نشان می‌دهد و اینکه چگونه نسل جوان، سرگرمی را به هر صنعتی می‌برند.

 


 

مقاله پیشنهادی برای مطالعه:

۵ نمونه از تجربه گیمیفیکیشن موفق

 


 

خلاصه‌ای از مطالب موجود در کتاب،  رهنمودهایی برای گیمیفیکیشن در بازاریابی

نکات زیادی در کتاب وجود دارد. از «گیمیفیکیشن چیست؟ یا چرا پول نقد؟ یا جوایز واقعی آنقدر که فکر می‌کنید مهم نیستند» تا «چطور می‌توانید بدون سرمایه زیاد، با شرکت‌های دارای بودجه خوب، رقابت کنید.». کتاب بازاریابی مبتنی بر بازی، «Funware» را بررسی می‌کند؛ یعنی گنجاندن و استفاده از بازی‌ها و مکانیک‌های بازی [در هر چیزی که بازی نیست] برای دستیابی به مشتریان امروزی. مبتنی بر رفتار، Funware بینشی استراتژیک در مورد انگیزه‌ها و عادات دیرینه‌ای که بازار شبکه‌ای اجتماعی ما را هدایت می‌کنند، به شما خواهد داد.

در این راهنمای پیشگامانه، متوجه خواهید شد که کدام برنامه‌های بازاریابی مبتنی بر بازی، درآمد میلیونی ایجاد کرده‌اند و وفادارترین و متعهدترین مشتریان جهان را نیز تولید نموده‌اند.

شما درباره نحوه اعمال این راه‌کار قدرتمند در این دنیای جدید رسانه‌های اجتماعی، اطلاعاتی کسب می‌کنید. مهم‌تر از همه، شما خواهید دید که چگونه می‌توانید طرح‌های بازاریابی مبتنی بر بازی‌ای ایجاد کنید که به میزان قابل توجهی، فروش و سود را افزایش می‌دهند.

 

«سرگرمی» را هدف خود قرار دهید

کتاب بازاریابی مبتنی بر بازی، رهنمودهایی عملی درباره اضافه کردن بازی‌ها و مفاهیم بازی به جعبه ابزار بازاریابی‌تان، به شما ارائه می‌دهد. این رهنمودها شامل موارد زیر هستند:

  • نحوه عبور از media noise برای استفاده موثرتر از بازی‌ها
  • چرا طرح‌های «بازی رایگان»، برای مشتریان جذاب و وسوسه برانگیز هستند و منجر به درآمد (سود) بلند مدت می‌شوند.
  • نحوه استفاده از گیم‌های پسیو، بازی‌هایی که مردم هر روز بازی می‌کنند بدون اینکه حتی متوجه آن شوند.
  • نحوه ایجاد اقتصاد مجازی و پیوند دادن آن به اهداف تجاری دنیای واقعی
  • انواع مختلف گیمرها چه کسانی هستند و چگونه می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد؛ حتی وقتی که عمدا بازی نمی‌کنند.
  • نحوه استفاده از بازی‌ها در داخل [شرکت] برای ایجاد انگیزه در کارکنان و افزایش فروش
  • نحوه پیدا کردن بهترین تکنیک‌های مبتنی بر بازی، برای ارتباط با بازارهای جوانان
  • و خیلی بیشتر

 

نتیجه‌گیری

کتاب بازاریابی مبتنی بر بازی توضیح می‌دهد گیمیفیکیشن چیست؟ در بازاریابی چگونه استفاده می‌شود و اسرار طراحی بازی‌های بسیار موفق مانند: Farmville، World of Warcraft، Bejeweled و Project Runway را فاش می‌کند.

این کتاب مهارت‌ها و تخصص‌های مکانیک‌های بازی یک دهه تحقیق را گرد هم می‌آورد. به طور مساوی توسط شرکت‌های بزرگ، استارت آپ‌ها، مردان ۴۰ ساله و دختران خردسال حرکت داده شده، جهان به طور فزاینده‌ای سرگرم کننده‌تر می‌شود.

روی هم رفته، کتاب بازاریابی مبتنی بر بازی را آموزنده یافتم. اگر علاقمند به یادگیری بیشتر درباره گیمیفیکیشن و نحوه گنجاندن آن در استراتژی بازاریابی‌تان هستید، توصیه می‌کنم این کتاب را یک‌بار مطالعه کنید. اگر شما علاقه‌مند به یادگیری بیشتر درباره این گرایش جدید هیجان‌انگیز هستید، خواندن این کتاب را توصیه می‌کنم و اگر علاقه‌مند به ایجاد یک کمپین گیمیفیکیشن هستید، همین امروز با Gamify تماس بگیرید.

فیسبوک
لینکدین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...