افزودن عناصر بازی به برنامه یا وب سایت شما (که به عنوان گیمیفیکیشن شناخته میشود) میتواند به جذابتر شدن آنها کمک کند. در نتیجه بازدیدهای حداکثری دارید و کاربران بیشتری را با خود همراه میکنید. در این فرصت سعی داریم به این موضوع بپردازیم که چرا گیمیفیکیشن یک جنبه مهم طراحی وب است و در کنار آن با ۵ نمونه گیمیفیکیشن موفق آشنا شویم.
منظور از گیمیفیکیشن چیست؟
گیمیفیکیشن به معنای اضافه کردن طراحی بازی به چیزی (چه یک وب سایت، برنامه وب یا برنامه بومی) است که معمولا شبیه بازی در نظر گرفته نمیشود. هدف این است که با افزودن یک روش بازی به آن پلتفرم سنتی، فضای جذابتری داشته باشیم. جنبههای مختلفی از بازی وجود دارد که میتوان آنها را به یک وب سایت یا برنامه اضافه کرد. برخی از نمونهها عبارتند از: دستاوردها، پاداشهای پنهان، شمارش معکوس، پیشرفت مرحله به مرحله، جستجو و دریافت اطلاعات یک وضعیت مانند لیدر بردها.
در این میان اکشنها و پاداشها، بلوکهای اساسی ساخت بازی در وب هستند. دادن نوعی پاداش (امتیاز، ستاره، کیک مجازی) راهی برای درگیر نگه داشتن کاربران و اطمینان از بازگشت آنها به وب سایت است. این پاداش باعث میشود کاربر فعالیتی را انجام دهد که در صورت عدم وجود پاداش، آن را نادیده میگیرد.
تصمیم گیری در مورد اینکه کاربران شما برای کدام فعالیت، چه پاداشی دریافت میکنند و در نظر گرفتن ترکیبها و نتایج مختلف، موفقیت طراحی شما را تعیین میکند.
مقاله پیشنهادی برای مطالعه:
گیمیفیکیشن چیست؟
سرگرمی و بازی
گیمیفیکیشن به خودی خود یک مزیت برای ایده آل کردن فضای وب سایت یا برنامه شما نیست. احتمالا تا حد زیادی طراحی کلی را پیچیده میکند و جزئیات جدید و مشکلات عملکردی را هم به همراه دارد. با این حال، زمانی که به درستی طراحی و اجرا شود، میتواند تأثیر زیادی بر وفاداری و تعامل کاربر داشته باشد.
با این حال، اگر با استفاده از یک گیمیفیکیشن عالی روی سرگرم کننده کردن کاربر تمرکز نکنید، همه زحمات شما بینتیجه است. باید دلیل منطقی وجود داشته باشد که مردم با آنچه شما خلق کردهاید درگیر شوند. به طور مداوم از خود بپرسید «آیا این کار برای کاربر مفید است و آیا سرگرم کننده خواهد بود؟» با جواب دادن به این سؤال در طول پروژه، هدف را فراموش نکرده و در مسیر باقی میمانید.
۱. پیروزی حماسی یا همان Epic Win
سازندگان در Epic Win ( که برنامه مدیریت لیست وظایف برای آیفون است) از افسانههای یک RPG فانتزی در کنار برخی اقدامات ساده و جوایز (به شکل نشانها)، استفاده کردند تا کمی سرگرمی را به برنامه اضافه کنند. هنگامی که کاربر وظایف خود را از لیست کارها تمام میکند، جوایزی دریافت خواهد کرد تا سفر به اداره پست هیجانانگیزتر شود.
مقاله پیشنهادی برای مطالعه:
طراحی اتاق فرار
۲. وبلاگ Tumblr
پلتفرم وبلاگ نویسی Tumblr از نمای نوع تابلوی رهبر یا لیدر بورد استفاده میکند تا محتوای جدید را در هزاران دسته بندی خود به شما نشان دهد. موفقیت این سایت با بیش از ۶ میلیون کاربر کاملا واضح است. جالب اینجاست که مالک آن «دیوید کارپ» امروز اعلام کرد که این سایت تبلیغات پولی را هم در نظر خواهد گرفت.
۳. لینکدین
لینکدین (linkedin.com)، وبسایت شبکه سازی حرفهای، از یک نوار پیشرفت استفاده میکند تا به شما نشان دهد که تا چه حد در تکمیل نمایه خود پیش رفتهاید. رسیدن به مقدار ۱۰۰ درصد زمان میبرد و به یک دستاورد قانع کننده تبدیل میشود تا این گیمیفیکیشن عالی به خوبی پیش برود. از دسامبر ۲۰۱۱ تاکنون، آمارها نشان میدهند که کاربران علاقه زیادی برای پیوستن به این پلتفرم دارند.
۴. خانه درختی
خدمات آموزش طراحی و توسعه وب سایت Treehouse از اصول اولیه انجام وظایف و پاداشها برای کمک به دانش آموزان استفاده میکند. این سایت نشانهایی با طراحی زیبا را به عنوان پاداش به کاربران خود ارائه میکند. این نمونهای عالی از یک وب سایت است که حتی پیش پا افتادهترین کارها را سرگرم کننده میکند و در عین حال اطمینان میدهد که کاربرانش بهترین آموزش را دریافت میکنند.
۵. اوینک؛ نمونه گیمیفیکیشن عالی
برنامه ثبت نام و رتبه بندی وظایف در Oink هم از یک سیستم وضعیت استفاده میکند که در آن میتوانید وضعیتها را در دستههای مختلف تقسیم بندی کنید تا به یک بازبین متخصص تبدیل شوید. در نهایت میتوانید در مرحلهای با نام قهوه «برنده شوید». به طرز عجیبی، در ۱۴ مارس اعلام شد که کوین رز از Oink استفاده کرده و بر روی سرمایه گذاری بعدی این شرکت تمرکز میکند.
در مقاله بالا به معرفی ۵ گیمیفیکیشن موفق پرداختیم. طراحان اتاق فرار هم با توجه به ذهن بازی که در تجربه بازی دارند می توانند وارد این حوزه فعالیت شوند و بدون شک موفقیت های خوبی کسب کنند. اگر شما هم مورد دیگری را تجربه کردید میتونید از طریق کامنت با دیگران به اشتراک بگذارید.