رونمایی از وب سایت جدید مجله اتاق فرار..!

اتاق فرار و ارسطو

چه کسی می‌توانست فکر کند که ارسطو قادر به آموزش طراحی اتاق فرار خواهد بود؟! در این مقاله می توانید دیدگاههای ارسطو را که می توان به اتاق فرار ارتباط داد را مطالعه نمایید.

اتاق فرار و ارسطو چه وجه اشتراک‌هایی دارند؟

پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم بهتر است نگاهی دوباره به تعریف اتاق فرار بی‌اندازیم و ببینیم اتاق فرار چیست : «اتاق فرار نوعی تئاتر درام است که در آن افراد نقش بازیگر و تماشاچی را اجرا کرده و سناریو بازی هم در طول آن کشف می‌کنند.» بدین ترتیب، فکر نمی‌کنید که اتاق فرار ارتباط‌های بسیاری نیز با فلسفه دارد؟!

چرا باید درباره شباهت‌های اتاق فرار و ارسطو بدانیم؟

معماهای بزرگ تنها عناصر به یاد ماندنی در اتاق فرار نیستند؛ برای اینکه بتوانید مخاطب را شگفت زده کنید باید داستان و محیط جالبی به بازیکنان ارائه دهید و با خواندن این مقاله، می‌فهمید که چرا باید اتاق فرارهای شما هدف‌مند باشند!

از یک خیابان شهری شلوغ تا اعماق تاریخ

بهترین اسکیپ روم‌های جهان به عنوان دروازه‌ای به بعد دیگر عمل می‌کنند. اگر امروز به موفق‌ترین اتاق فرارهای جهان که توانسته‌اند به محبوبیت بالایی دست یابند نگاهی بی‌اندازید متوجه می‌شوید که آنها شامل مواردی همچون زامبی‌ها، بیگانه‌ها، دزدان دریایی و… هستند.

دلیلی که شما باید داستانی خاص و متمایز ایجاد کنید تنها برتری نسبت به رقیبان نیست بلکه دلیل اصلی آن ایجاد هدفی متفاوت می‌باشد! افسانه‌ها و داستان‌های تاریخی و فانتزی‌های بسیاری در ایران وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مخاطبان‌تان را شگفت زده کنید. یادتان نرود که اتاق فرار نوعی هنر تعاملی است که بدون خلاقیت و اصالت کامل نخواهد شد.

چرا چنین کاری انجام دهیم؟

این سوالی است که تمامی بازدیدکنندگان پس از مراجعه، از شما درباره معماها و دلیل یافتن جواب‌ها خواهند پرسید. به همین دلیل باید بازیکنان حس کنند کارهایی که انجام می‌دهند به دلایلی ضروری هستند. بدین ترتیب می‌توانید با ایجادیک داستان مهیج در کنار مجموعه‌ای از پازل ها و معماها هدف و دلایل بیشتری برای بازی کردن به آن‌ها بدهید. یا به زبانی دیگر با این کار نیروی محرکِ لازم برای حل کردن پازل‌ها و پیشروی را در آن‌ها ایجاد کنید.

برای مثال، اگر می‌خواهید یک اتاق فرار با موضوع «صحنهٔ قتل» ایجاد کنید، بازیکنان را به جمع آوری شواهد، رمزگشایی پیام‌ها و… مشغول کنید تا با ایجاد ارتباط میان آن‌ها بتوانند قاتل را پیدا کنند و در نتیجه گروگانی را آزاد کرده یا رکورد بازی هم بشکنند! حتی در مواقعی هم می‌توانید مسابقاتی برگذار کنید و با دادن جایزه‌هایی به برندگان انگیزهٔ بیشتری برای شرکت در بازی ایجاد کنید.

کاتارسیس

معمای اصلی باید باعث «کاتارسیس» (Catharsis) شود؛ این واژه یونانی به معنای تطهیر و تخلیص یا تصفیه احساسات است که  به بیان ارسطو به معنای پایان بخشیدن به نیروهای عاطفی نمایش‌نامه – به ویژه ترحم و ترس – از طریق هنر می‌باشد. اما این اصطلاح برای اتاق‌های فرار هم به کار می‌رود چرا که در شکل معاصر آن‌ها بیشتر شبیه تئاترهایی هستند که بازیکنان در جایگاه تماشاچی و بازیگر قرار دارند، و با اجرای خود، سناریوی بازی هم کشف می‌کنند‍. این روزها در ایران اتاق های فرار تعاملی رونق خوبی پیدا کرده و هر روز مجموعه ها در حال بالابردن کیفیت آنها هستند که این سبک از بازیها می تواند سناریو بازی را بیشتر روشن کند.

به منظور درگیر کردن بازیکنان با داستان، باید احساسات خاصی را در آن‌ها ایجاد کنید. برای مثال تنش فرار از سنگری که درحال انفجار است یا ترس و استرس هنگام جن گیری در اتاق فرار ترسناک باید به وضوح حس شوند. همچنین این موضوع کمک می‌کند که درک بهتری از اتاق فرار و داستان اصلی در بازیکنان ایجاد شود اما با نزدیک شدن به پازل اصلی که نقطهٔ اوج درام بازی است، باید آن‌ها از این احساسات قوی پاک شوند. چرا که به پاسخ و رهایی نزدیک‌تر می‌شوند و حالا زمان ایجاد حس رضایت می‌رسد.

برای جمع بندی

فراموش نکنید که معماهای شما حتما با محیط و داستانی جالب مرتبط شوند و در عین متفاوت بودن از زندگی روزمره، فضایی منطقی و قابل درک داشته باشد. تنها در این صورت بازیکنان می‌توانند به طور کامل در بازی غرق شوند و آن را به بهترین شکل ممکن تجربه کنند.

فیسبوک
لینکدین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...