در لحظاتی که استرس، اضطراب و عدم اطمینان به اوج خود رسیدهاند، کسب و کارها باید تدابیری را برای افزایش انگیزه کارکنان خود جستجو کنند تا بتوانند یک محیط کاری شاد و فرهنگ مثبتی را در شرکت مربوطه برقرار و حفظ نمایند. تقویت روحیه شرکت یک امر اساسی به شمار میآید که بسیاری از مراکز موفق به آن توجه دارند و بر روی آن سرمایهگذاری میکنند.
چطور روحیه کارکنان خود را بهبود بدهید | تقویت روحیه شرکت
اگر کسب و کار شما از انگیزه کم کارکنان و کارگران خسته و خاموش رنج میبرد، باید به فکر راه چاره باشید. خوشبختانه چندین استراتژی وجود دارد که میتوانید آنها را پیادهسازی کنید تا شاهد بهبود کاری تیمی و افزایش رضایت کارکنان را مشاهده نمایید. در صورتی که انگیزه تیم شما کاهش یافته است، باید همین حالا به فکر تغییر شرایط باشید. ما را همراهی کنید تا با هم راهکارهای عالی موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم.
۱. کارکنان خود را با ارزشهای شرکتتان هماهنگ کنید
اگرچه بسیاری از صاحبان کسب و کار به اشتباه فرض میکنند که انگیزه کارکنان بر اساس هدایا، غذاهای رایگان، میزهای پینگ پونگ و تخصیص اوقات فراغت افزایش مییابد، اما ریچل لنهام، مدیر ارشد مشتریان در شرکت Voodle میگوید مهمترین اصل آن است که اطمینان حاصل کنید تیم شما با ارزشها و اهداف شرکتتان همخوانی دارد و تنها راه برای رسیدن به این هدف، ارتباطات واضح است.
نخست باید مأموریت، دیدگاه، ارزشها و اهداف شرکت را به طور واضح بیان کنید. سپس، ضروری است که به طور مداوم و شفاف اطلاعات مذکور را انتقال دهید و در عین حال پیشرفتها (و موانع) را در این مسیر به اشتراک بگذارید.
زمانی که کارکنان درک و دانش خوبی نسبت به جهتگیری سازمان شما دارند، احتمالاً بیشتر به منظور کسب موفقیت تلاش خواهند کرد. این موضوع در رابطه با تقویت روحیه شرکت اهمیت دارد.
۲. ایجاد خط ارتباط باز (open line) برای تقویت روحیه شرکت
شرکت شما باید ارتباطات را تسهیل و تشویق کند. کارکنان باید احساس کنند که میتوانند سوالات خود را بدون مشکل خاصی بپرسند، در جلسات نظر بدهند و با سایر افراد همکاری کنند. آنها باید درک واضحی از انتظارات شما و همچنین انتظارات خود داشته باشند.
به گفته کوین لی، مدیرعامل JourneyPure مدیران باید با کارکنان بهصورت دوجانبه ملاقات کنند تا کانالهای ارتباطی برای کارکنان باز بماند و بتوانند مشکلاتی که با آنها روبرو هستند را بیان کنند یا ایدههایی را ارائه دهند. به مدیران و کارکنان راهنماییهایی را ارائه دهید تا کارکنان بتوانند مسائل خصوصی خود را بدون ترس از مشکلات آتی مطرح کنند.
۳. تشویق به بازخورد کارکنان
علاوه بر ارتباط باز، شرکت شما باید فرهنگی را ترویج دهد که ارائه بازخورد توسط کارکنان را تشویق کند. میتوانید بازخورد باز و صادقانهای درباره عملکرد آنها را ارائه دهید و از کارکنان خود در مورد چگونگی بهبود شرکت نظر بخواهید. این کار را از طریق جلسات فردی یا جلسات سراسری شرکت و از طریق نظرسنجیهای داخلی انجام دهید.
ادگار آرویو، رئیس شرکت تاکسی SJD بیان میکند که جلسات عمومی و جلساتی را برگزار کنید تا کارکنان را در مورد استراتژی و برنامههای شرکت بهروز نگه دارید و آنها را به ارائه بازخورد و برگزاری گفتگو دعوت کنید. به دست آوردن تاییدیه کارکنان میتواند به شما در کسب ایدههای جدید کمک کند و کاربران را بیشتر تشویق نماید.
۴. ایجاد فرهنگ تفکر مثبت – از بالا به پایین
اگر میخواهید یک فرهنگ مثبت و تشویقکننده داشته باشید، باید در ابتدا به سراغ رهبران شرکت بروید. کارکنان به رهبران نگاه کرده و از آنها الگوبرداری میکنند، بنابراین با ایجاد یک فرهنگ مثبت، محیط کاری خوشایندی ایجاد میشود و این امر تقویت روحیه شرکت را افزایش میدهد.
مونرو گنگ، مدیرعامل Atlantic Partners اعلام میدارد که تفکر مثبت واقعاً با مدیریت یک شرکت شروع میشود. اگر ذهنیت مدیرعامل مثبت نباشد، شاهد تأثیر نامناسبی در سایر بخشهای شرکت خواهیم بود. به عنوان یک رهبر، وظیفه شما این است که در مقابل مخاطرات مثبت بیندیشید و به عنوان یک الگو برای همه افراد عمل کنید، بدون توجه به اینکه موقعیت مدنظر ممکن است چقدر چالشبرانگیز یا ناراحتکننده باشند.
۵. برگزاری فعالیتهای تیمی برای تقویت روحیه شرکت
انگیزه مثبت به شدت به احساسات کارکنان نسبت به اعضای تیمشان مرتبط است، بنابراین مهم است فعالیتهای تیمی خاصی را برگزار کنید که کارکنان را به هم نزدیکتر کند. اگر تیم شما در یک دفتر کار با هم فعالیت میکنند، میتوانید در زمان ناهار آنها را گرد هم بیاورید.
با این حال، برگزاری این نوع رویدادها برای تیمهای جدا از یک دیگر کمی چالشبرانگیز است. برای تیمهایی که به شکل دورکاری فعالیت میکنند، میتوانید جلساتی مجازی برگزار کرده و کارکنان را تشویق به برگزاری جلسات چت تصویری فرد به فرد یا one-on-one کنید.
سعی کنید خارج از چهارچوب فکر نمایید. از تیم خود بخواهید فعالیتهایی که دوست دارند با هم انجام دهند را ارائه دهند. بدون توجه به نحوه فعالیت کارکنان، نشان دهید که از تیم خود مراقبت میکنید آن هم با جشن گرفتن تولد، سالگردها و دیگر مراحل مهم زندگیشان.
۶. ایجاد برنامه تشویق کارکنان
از طریق یک برنامه تشویق کارکنان، افرادی که عملکرد استثنایی و مناسب داشتهاند را تجلیل کنید. این برنامه میتواند رسمی یا غیررسمی باشد، اما باید به همه اعضای شرکت (از کارکنان مبتدی تا مدیران ارشد) فرصت دیده شدن را ارائه دهد. بیان کردن اینکه فعالیت سخت کارکنان مورد توجه قرار میگیرد میتواند تقویت روحیه شرکت را افزایش دهد.
یک برنامه تشویقی داشته باشید که مدیران و کارکنان دیگر بتوانند یک نفر را برای دستاوردهایشان معرفی کنند. ایمیلهایی را تهیه نمایید که در آنها از کارکنان به خاطر عملکرد خوب، تشکر میکنید. در پایان پروژه نیز به فکر برگزاری یک جشن مناسب باشید.
مقاله پیشنهادی برای مطالعه:
تیمسازی با اتاق فرار
۷. ارائه پاداشهای مبتنی بر عملکرد جهت تقویت روحیه شرکت
لی پیشنهاد میدهد برای افزایش انگیزه کارکنان فرصتهای شغلی خاصی را برای آنها ایجاد کنید. با فراهم کردن فرصتهای مناسب برای کارکنان جهت تغییر تیم (بر اساس مهارتها و علاقههایشان)، به آنها نیز فرصت رسیدن به موقعیتهای برتر را ارائه دهید.
با انجام این کار، کارکنان را تشویق میکنید تا سخت کار کنند، مهارتهای خود را توسعه دهند و در مسیر حرفهای خود پیشرفت نمایند. همچنین باید پاداشهای مالی خاصی را بر مبنای عملکردشان به آنها ارائه کنید. این مورد کارکنان پرتلاش را تشویق میکند که با شرکت شما همراه بمانند و به دنبال فرصتهای شغلی دیگر با حقوق بالاتر نباشند.
۸. اولویتبندی بهداشت روانی کارکنان
مهم است که به بهداشت روانی کارکنان خود توجه کنید، به ویژه در دورههای پاندمیک یا همهگیری که سطح استرس و اضطراب بسیار بالاست. در یک نظرسنجی انجام شده توسط موسسه بهداشت روانی «جینجر»، تقریباً ۷۰ درصد از کارکنان گفتهاند که دوره مربوط به کووید-۱۹ موجب ایجاد بیشترین استرس در دوره کاری آنها بوده است.
افرادی که به صورت دورکاری فعالیت میکنند، معمولاً نمیتوانند تعادل سالمی بین زندگی شغلی و زندگی خصوصی داشته باشند. این افراد نمیتوانند کار خود را حتی برای لحظهای رها کنند و به همین دلیل انگیزهشان از دست میرود. برای تقویت روحیه شرکت، مدیران باید حدود کاری را رعایت کنند. آنها باید به اعضای تیم خود بگویند که زمانی را برای استراحت در نظر داشته باشند.
از تیمتان درخواست کنید تا زمانی را برای مرخصی جهت رفتن به تعطیلات و یا صرف ناهار با خانواده کنار بگذارند. رعایت زمان مرخصی، بالاترین تأثیر را برای تیم شما دارد. سایر راههای موجود برای اولویتبندی بهداشت روانی کارکنان شامل ارائه برنامههای زمانی انعطافپذیر، ارائه تعطیلات مناسب و تشویق کارکنان به اخذ مرخصیهای منظم در طول روز کاری است.
۹. اجرای برنامه بهداشت و سلامتی به منظور تقویت روحیه شرکت
علاوه بر بهداشت روانی، بهداشت جسمی کارکنان شما برای موفقیت کسبوکار اهمیت بسیار زیادی دارد. اکثر کارکنان دارای شغلهای دفتری در طول روز کاری معمولاً فقط در یک جا مینشینند، به ویژه اگر به صورت دورکاری فعالیت میکنند. بنابراین یک برنامه خاص را در نظر داشته باشید که با این مورد مقابله کند.
برنامه سلامتی شما میتواند شامل کلاسهای ورزشی یا کلاسهای آموزش بهداشت برای کارکنان باشد. یک راه جذاب برای بهبود سطح تناسب اندام این است که به همه یک ردیاب قابل پوشیدن، مانند فیتبیت بدهید و مسابقهای در دفتر برگزار کنید تا مشخص شود که کدام یک از کارکنان بیشتر از سایرین در طول روز کاری راه رفته است.
مقاله پیشنهادی برای مطالعه:
۴ مرحله برای ساختن تیمهای قوی
۱۰. تشویق به توسعه حرفهای کارکنان
وقتی که کارکنان امکاناتی برای توسعه حرفهای خود را مشاهده نمیکنند، رضایت آنها معمولاً کاهش مییابد. کارکنان خود را تشویق کنید تا مسئولیتهای جدیدی را به عهده بگیرند و به آنها اجازه دهید تا در پروژههای موردعلاقهشان فعالیت کنند. این موضوع در تقویت روحیه شرکت بسیار مهم است.
یک استراتژی که اغلب نادیده گرفته میشود، ارائه دورههای توسعه حرفهای است تا کارکنان بتوانند بر مهارتهای فعلیشان بیافزایند یا دانش جدیدی که میتواند به آنها در پیشرفتشان کمک کند را یاد بگیرند. به کارکنان مسیری روشن را برای پیشرفت در سازمان نشان دهید. وقتی که کارکنان میدانند میتوانند در درون شرکت رشد کنند، احتمالاً به فعالیت در همان شرکت ادامه خواهند داد.
اهمیت انگیزه کارکنان و تقویت روحیه شرکت
انگیزه کارکنان به دلایل متعددی اهمیت دارد. نخست آنکه، کارکنان با انگیزه تمایل به کارایی و مشارکت بیشتری دارند. یک مطالعه توسط مرکز گالاپ در سال ۲۰۱۷ نشان داد کارکنانی که با انگیزه بودند، سودآوری را به اندازه ۲۱ درصد افزایش دادند. میزان غیبت این افراد ۴۱ درصد کاهش یافت و نرخ ترک شغل در بین آنها ۵۹ درصد کمتر شد.
با افزایش روش کار از راه دور، کسبوکارها باید به تجربه کارکنان با دقت بیشتری توجه کنند، البته اگر میخواهند استعدادهای برتر را جذب و حفظ نمایند.
افزایش کار از راه دور به این معناست که هزینه تعویض شغل برای استعدادهای برتر بسیار کمتر است. شرکتهایی که در حوزه اقتصاد دانش، انگیزه، فرهنگ و هماهنگی را نادیده میگیرند، خیلی سریع سقوط خواهند کرد.
نکته مهم: انگیزه بالای کارکنان با افزایش مشارکت و بهرهوری، کاهش غیبت و کاهش نرخ ترک شغل ارتباط دارد.
تأثیرات انگیزه کم در شرکت
بسیاری از شرکتها به دلیل انگیزه ناپایدار کارکنان، کاهش سطح عملیاتی خود را تجربه کردهاند. اگر کسبوکار شما اقداماتی برای رفع این مشکل انجام ندهد، ممکن است مشکلات بلندمدتی را تجربه کنید که شامل موارد زیر میشود:
- کاهش شدید درآمد: تقویت روحیه شرکت منجر به افزایش درآمد میشود، اما تأثیرات بد مالی ناشی از انگیزه کم کارکنان نیز قابل توجه است. طبق گزارش کالج رابرتس ویسلیان، سالانه بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار به دلیل انگیزه کم در بین کارکنان هدر میرود.
- کاهش بهرهوری: اگر کارکنان خوشحال نباشند، تمام توانایی خود را به کار نخواهند گرفت. طبق مطالعه دانشگاه وارویک، کارکنان خوشحال تا ۱۲ درصد بهرهوری بیشتری نسبت به همکاران ناراضی خود دارند.
- غیبت مداوم: کارکنانی که احساس میکنند مدیرانشان از تلاشهای آنها قدردانی نخواهند کرد، ممکن است بیشتر از سایرین غیبت کنند.
- افزایش تضادها در محیط کار: وقتی انگیزه کارکنان پایین است، تعارضات میان کارکنان رایجتر خواهد بود. این موارد به طور مکرر بین مدیریت و کارکنان اتفاق میافتند.
- نرخ ترک شغل بالاتر: اگر کارکنان از کار در شرکت شما خوشحال نباشند هزینههای منابع انسانی افزایش مییابند. در این شرایط باید هزینههای زیادی را به دلیل نرخ بالای ترک شغل جهت استخدام و آموزش کارکنان بپردازید.
- عدم حفظ استعداد: اگر شرکت شما در صنعت مربوطه شهرت نامطلوبی داشته باشد، جذب کارکنان باکیفیت و با استعداد سخت خواهد شد.
- تصویر برند ضعیف: مصرفکنندگان به شرکتی که با کارکنان خود رفتار خوبی ندارد وفادار نمیمانند.
مقاله پیشنهادی برای مطالعه:
۵ راه برای بهبود توانایی شناختی
چه چیزهایی منجر به کاهش انگیزه کارکنان میشود
چندین عامل میتواند منجر به کاهش انگیزه شود. برای افزایش رضایت کارکنان، باید علت کاهش انگیزه را شناسایی کنید. به عنوان مثال، آیا دلیل آن ارتباط نامناسب، خستگی کارکنان یا عدم فرصتهای پیشرفت حرفهای است؟
نوع رهبری و فرهنگ شرکت خود را به صراحت ارزیابی کنید تا ببینید مشکلات از کجا شروع شدهاند. در ادامه به چند دلیل میپردازیم که ممکن است باعث کاهش انگیزه کارکنان در شرکت شما شده باشند. این موارد را در رابطه با تقویت روحیه شرکت در نظر داشته باشید.
کارکنان احساس میکنند که ارتباط و اعتماد کمی وجود دارد
وقتی کارکنان احساس میکنند نمیتوانند که با مدیرانشان ارتباط مناسبی داشته باشند، دچار کاهش انگیزه میشوند. به عنوان مثال، شاید احساس کنند که نمیتوانند سوالات خود را به طور مناسب بپرسند یا شاید فکر کنند اهداف شرکت به طور واضح مشخص نیست. در هر صورت، ارتباط ناکارآمد و عدم بازخورد میتواند باعث شود که کارکنان به رهبران شرکت اعتماد نکنند.
کارکنان احساس خستگی میکنند
خستگی کارکنان در طول همهگیری کرونا، به خاطر شرایط کاری بسیار رایج شده است. این مورد میتواند در شرکتهایی که بیشتر به فکر تولید هستند تا حفظ سلامت کارکنان خود، رخ دهد. وقتی که کارکنان احساس میکنند شرکتشان به سلامت آنها، اهداف حرفهای بلندمدت یا فرهنگ درون سازمانی اهمیت نمیدهد، انگیزه خود را از دست میدهند.
کارکنان احساس میکنند که کارشان نادیده گرفته میشود
زمانی که افراد احساس میکنند کار خوبشان نادیده گرفته میشود، ناراحت خواهند شد. این مورد زمانی انجام میگیر که در یک سازمان هیچ تشویقی برای عملکرد خوب وجود ندارد.
اگر پاداشی برای عملکرد مناسب وجود نداشته نباشد و کارکنان تنها حقوق ثابتی دریافت کنند، انگیزه مالی برای انجام کار خوب وجود ندارد و کارکنان سعی میکنند تا کمترین میزان فعالیت را انجام دهند. کارکنانی که پس از انجام کار خوب یا انجام کار اضافی برای شرکت تشویق نشوند، قطعاً انگیزه خود را از دست خواهند داد.
مسائل دیگر مرتبط با انگیزه کم ممکن است شامل رفتار نامنظم با کارکنان، عدم شایستهسالاری، استفاده از کارکنان ناکارآمد و سیاستهای مرکزی باشند.
مقاله پیشنهادی برای مطالعه:
۶ فعالیت برای تمام سنین
کارکنان بیش از اندازه پرتوان هستند یا چشمانداز واضحی از پیشرفت حرفهای ندارند
این دو مشکل در رابطه با عدم تقویت روحیه شرکت میتوانند جدا یا با یکدیگر ترکیب شوند. به عنوان مثال، اگر فرد به خصوص که برای شغل مدنظر شما بیش از حد خوب است را استخدام کنید، احتمالاً آنها انگیزهشان را از دست میدهند. این مسئله در نهایت میتواند منجر به ترک کار شده و نرخ ترک شغل در سازمان شما را افزایش دهد.
به طور مشابه، اگر کارکنان حس کنند دیگر جایی برای پیشرفت در شرکت شما وجود ندارد، انگیزهشان کاهش مییابد و در نتیجه تصمیم به ترک شرکت میگیرند.
سخن پایانی
کاهش انگیزه کارکنان ممکن است به علت خستگی کارکنان، ارتباط ناموفق، عدم اعتماد، کمبود تشویق یا فرصتهای محدود رشد باشد. در این متن سعی کردیم راهکارهایی را متناسب با این موضوع به شما عزیزان ارائه کنیم. امیدواریم با توجه به این موارد بتوانید انگیزه کارکنان خود را به طور کامل حفظ کنید.