اگر تازه با اتاق فرار آشنا شدی، تنها نیستی! اگر هم هنوز درست متوجه نشدی که موضوع از چه قراره، ما در یک مقاله جدا کاملا به این موضوع پرداخته ایم که اتاق فرار چیست که پیشنهاد میکنم قبل از مطالعه تاریخچه اتاق فرار، اول سری به آن مقاله بزنید.
اگر چه که اسکیپ روم اخیراً محبوبیت چشمگیری پیدا کرده، اما در واقع بیش از یک دهه هست که وجود دارد. از اولین پیدایشش با بازیهای شبیهسازی شده از زندگی واقعی تو ژاپن، این صنعت به طور جهانی گسترش پیدا کرد و توجه کسایی رو جلب کرد که میخواهند سرگرمی رو تجربه کنند و فقط یک تماشاچی ساده نباشن.
سال ۲۰۱۴ زمانی که اتاق فرار یا اسکیپ روم در سراسر آمریکا شروع به ظهور کرد، این صنعت با رشد تندتری میان مردم جا افتاد و انگار هیچ پایانی تو محبوبیت روز افزون این سرگرمی وجود ندارد. با اسکیپ مگ همراه باشید با تاریخچه اتاق فرار در ایران و جهان.
الهام بخش اتاق فرار
با محبوبیت بیشتر بازیهای ویدیویی تو دهه ۱۹۷۰، مردم شروع به جستجوی راههای جدیدتری کردن تا به بازیکنان این امکان رو بدهد که با روشهای متفاوتتری با بازیهاشون ارتباط بگیرن. در ابتدا بازیهای ویدئویی برای کنترل بازیکنان به دستورات متنی بسنده کرده بود. با این حال، با پیشرفت تکنولوژی، به جای اون سازندههای بازی شروع کردن تا از نشانههای بصری استفاده کنند.
به نوبه خودش، جاش رو به بازیهایی داد که فقط با کلیک واشاره پیش میرفتن. بازی که با یک کلیک جلو میرفت و بیشتر روی صفحهی کامپیوتر ظاهر میشد و بازیکنها را ملزم میکرد تا با استفاده از مکان نما با اشیاء تو بازی تعامل داشته باشند. اولین بازی کلیک واشاره، تو ژاپن در دسترس بود، اما این نوع بازی گسترش پیدا کرد و تو محبوبیت اوج گرفت و در نهایت منجر به ایجاد بازیهای ویدیویی «فرار از اتاق» شد.
مقاله پیشنهادی برای مطالعه:
اتاق فرار چیست؟
ایده دهی این نوع بازی که بازیکنان رو تو فضایی مشخص بدام میندازه حداقل برمیگرده به یک بازی متنی پشت درهای بسته (Behind Closed Doors)، که توسط جان ویلسون (John Wilson) تو سال ۱۹۸۸ ساخته شد. طی پونزده سال بعدی، بازیای ویدئویی «فرار از اتاق» شروع به اقتباس از بازیهای شبیه به استایل کلیک کردن. ژانر بازیهای «فرار از اتاق» با انتشار بازی کریمسون روم (Crimson Room) تو سال ۲۰۰۴ محبوب شد، (بازی ساخته یتوشیمیتسوتاکاگی(Toshimitsu Takagi) که ژاپنیه).
اتاق کریمسون حداقل تا حدی به خاطر رشد دسترسی به اینترنت محبوبیت و شهرت پیدا کرد. این بازی هنوز هم تو خیلی از وبسایتهای بازی و مسابقه پیدا میشه، و یک مثال خیلی خوبیه از هزارها بازی اتاق فرار ویدئویی که مثل اتاق کریمسون بیشترشون با یک مقدمهی متنی شروع میشن (بعضی اوقات هم به دلیل اینکه از ژاپنی به انگلیسی ترجمه شدن گیج کننده به نظر میرسن) و با راوی اول شخص روایت میشن. جو بازی بیشتر به خاطر موسیقی که داره، پیاده کردن قاعدههای مینیمالیستی و اینکه افراد دیگر درگیر نیستن یک طوری شبیه حس تنهاییه میمونه.
بازیکن باید با کلیک کردن روی اشیاء و تکون دادن موس به یک جهت مشخص اتاق رو بگرده. اگرچه همیشه اینطور نیست، این بازیها اغلب تو یک اتاق واحد برگزار میشن و هدف نهایی فقط فرار از دره. محبوبیت این بازیهای ویدیویی سرانجام الهام بخش ماجراهای اتاق فرار تو زندگی واقعی شدن.
اتاقهای فرار تو زندگی واقعی
اون بازیهای قدیمی که با کلیک و اشاره فرار از اتاق ممکن بود، با گذشت زمان به یک ماجراجویی غافلگیر کننده تو زندگی واقعی تبدیل شدن در حالی که فرض اساسی زندانی شدن تو یک اتاق و نیاز به فرار به همون شکل باقی مونده.
اتاقای فرار تو زندگی واقعی لایههای بیشماری رو به تجربه اضافه میکنه. بازیکنان باید از سرنخهای فیزیکی برای غلبه بر چالشها و انجام مأموریت خود تو اتاق استفاده کنن. اونا باید نسبت به محیط اطرافشون هوشیار باشن و به طور استراتژیک و انتقادی فکر کنن که چطوری میتونن از اجسامی که تو اتاق هست برای رسیدن به هدفشون استفاده کنن.
اولین بازی فرار تو زندگی واقعی توسط تاکائو کاتو (Takao Kato) از کیوتو ژاپن تو سال ۲۰۰۷ ساخته شد. کاتو از بازیهای ویدیوئی «فرار از اتاق» و محبوبیت جدید اون تو دهه ۲۰۰۰ الهام گرفت.
تون گفت: ” من تو فکر رویدادی جدید برای ساختن بودم و دختری که کنار من نشسته بود گفت که مجذوب بازیای فرار آنلاین شده بود، پس من فقط سعی کردم یکی ازشون بسازم.”
مقاله پیشنهادی برای مطالعه:
راهنمای شروع بازی اتاق فرار
از ابتدا، بازیها تو بارها و باشگاه های مختلف ژاپن برگزار میشد. طی پنج سال بعد، مکانهای ثابت تری تو کل اروپا و آسیا و اروپا ساخته شدن. این ایده تو بسیاری از نقاط دنیا از جمله بوداپست، برن و استرالیا گسترش یافت. این برنامه بین سالای۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ به ایالات متحده وارد شد، و چند شرکت به آرومی در سانفرانسیسکو، سیاتل، سنت لوئیس، شهر نیویورک جذب این برنامه شدن به طوری که در حال حاضر طبق اعلام ویکیپدیا اسکیپ روم بیش از ۵۰۰۰۰ اتاق فرار در سطح دنیا مشغول به کار هستند.
تاریخچه اتاق فرار در ایران بر میگرده به سال ۱۳۹۵که اولین اتاق فرار ایران با نام نجات شهر توسط مجموعه اسکیپ روم در تهران راه اندازی شد و بعد از آن به سرعت در ایران رشد کرد به طوری که در حال حاضر بیشتر از ۲۵۰ اتاق در ایران مشغول فعالیت میباشند.
از اواسط تا ماههای آخر سال ۲۰۱۴، این صنعت پیشرفت خیلی گستردهای تو تجارت بازیهای مشابه زندگی واقعی داشت. الآن میتونی به راحتی بازیهای اتاق فرار رو تو سراسر جهان پیدا کنی. یکی از دلایل محبوبیت این بازی (علاوه بر اینکه به طرز شگفتانگیزی سرگرم کننده هست) به وجود اومدن «سرگرمیهای تجربی» هست. دیگه مردم نمیخوان فقط بشینن و تماشا کنن، بلکه میخوان تجربهی انجام دادن اون کار رو هم داشته باشن!
اتاقهای فرار تو ژانر سرگرمی قرار میگیرن چون تجربههایی هستن که تو رو واقعا تو خودشون غرق میکنن. به جای اینکه بازیکنان شخصیتهای بازی رو از پشت صفحه مانیتور تماشا و کنترل کنن، خودشون شخصیتهای اصلی داستان هستن. بازیکنان میتونن قهرمان ماجراهای خودشون بشن به خاطر اینکه تو این لحظه تو داستانهایی که قبلاً فقط روی صفحه دیده بودن زندگی میکنن.
اگر شما هم تجربه اتاق فرار دارید خوشحال میشیم نظرتون و راجع به این سرگرمی با ما در میون بزارید.