سه گام در جهت موفقیت بیشتر پس از ساخت و راه اندازی اتاق فرار

یکی از باورهای رایج در رابطه با ساخت و راه اندازی اتاق فرار این است که سخت‌ترین قدم، اولین گام شماست؛ اما اینطور نیست! چرا که ورود به صنعت اسکیپ روم پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. صدها رقیب در بازار وجود دارند که پر قدرت فعالیت می‌کنند و مسلما برای رقابت، تنها یک یا دو اتاق فرار شما را به محبوبیت نمی‌رساند. ما در ادامه راهنمایی‌های کلی آماده کردیم تا پس از مراحل اولیه و برای بهبود کسب و کار خود از آن‌ها استفاده کنید.

۱. جامعه هدف خود را با دقت انتخاب کنید

اگر می‌خواهید در ابتدای مسیر رشد مناسبی را تجربه کنید، باید اولین سناریو‌های خود را با دقت انتخاب کنید تا هرچه بیشتر مورد توجه افراد مختلف قرار بگیرند. برای مثال همه ماجراهای پیدا کردن گنج در شهرهای باستانی و یا سرقت از موزه  را دوست دارند ولی شاید طرفداران مکانهای جن زده و ترسناک بیشتر باشند.

خوشبختانه در ایران افسانه‌های تاریخی بسیاری وجود دارند که می‌توانید با الهام گرفتن از آن‌ها محیطی متمایز برای عموم خلق کنید. اما اگر می‌خواهید همچنان نمودار رشد کسب‌وکار خود را درحال رشد نگهدارید، پس از اینکه کمی شناخته شدید به موضوعاتی تخصصی‌تر همچون ساخت اتاق فرارهای تعاملی یا معماهای پیچیده‌تر بپردازید.

طراحی و اجرای معماهای عمومی، ارائه سرنخ‌های آشکار و… برای راضی نگه داشتن همهٔ افراد، یکی از رایج‌ترین اشتباهات این مسیر می‌باشد. بسیاری از معماها و محتواهای مناسب خانواده وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای گسترش جامعه هدف در عین تکراری نشدن محتوای خود استفاده کنید.

یک ماجراجویی عامه پسند که بتواند همه افراد را درگیر خود کند، روی کاغذ عالی به نظر می‌رسد اما فقط به عنوان راه‌کاری برای شناخته شدن مناسب است. مخاطبان شما به سرعت متوجه می‌شوند که چه انتظاراتی از اتاق فرار دارند؛ پس بهتر است در این زمان با گرفتن اطلاعات و ایده پردازی، برنامه خود را برای ایجاد تجربه‌ای منحصر به فرد از اتاق فرار تنظیم کنید.

از این نترسید که با این‌کار مشتریان خود را به تعداد کمتری محدود می‌کنید. چرا که بهتر است بر روی یک موضوع کاملا مسلط شوید تا اینکه بخواهید از همان ابتدا همه را راضی نگه‌دارید. در این مسیر پیشگام باشید و آزمایش کنید. می‌توانید با یک صحنه جنایت ساده شروع کنید، برخی از عناصر ترسناک و وحشت را به آن اضافه کنید و به دنبال بازخورد مراجعه کنندگان باشید.

اگر می‌خواهید پس از ایجاد اولین اتاق فرار، کسب‌وکار خود را گسترش داده و سود قابل توجهی جلب کنید، کسب تخصص اصلی‌ترین کار شماست.

مسیر درست


۲. با روندهای محبوب همراه شوید

منظور ما این نیست که همراه با اکران فیلم جدید کمپانی«مارول» (Marvel) شما هم به سراغ ساخت اتاق فرار با «تم انتقام جویان» (Avengers-themed) بروید (اگرچه ممکن است ایدهٔ بدی نباشد) اما بیشتر به این موضوع توجه کنید که صنعت اتاق فرار همواره درحال رشد بوده و بسیاری از نسل‌های قدیمی اتاق‌ها منسوخ می‌شوند. برای اینکه بتوانید همیشه مخاطبان خود را سرگرم و هیجان‌زده نگهدارید از فناوری های جدیدی که روز به روز بیشتر می‌شوند استفاده کنید.

شما در یک سرازیری نیستید که بدون هیچ زحمتی تمامی مسیر را طی کنید، اگر رو به جلو حرکت نمی‌کنید بدین معنی است که درحال پس‌رفت هستید! بدون استفاده از پازل‌های متنوع، تجهیزات اتاق فرار با کیفیت، لوازم الکترونیکی مناسب و… از رقیبان خود عقب می‌مانید. اگرچه ممکن است برخی ایده‌ها با کمترین امکانات و محدودیت زیاد، تنها با اجرای خوب در زمان مناسب محبوبیت بالایی بدست آورند.

بازیکنان دائما به دنبال چیزهای جدید هستند که در جای دیگری ندیده‌اند. پیگیری انجمن‌ها، الهام گرفتن از فیلم‌ها و سریال‌ها با موضوع اتاق فرار، استفاده از داستان‌ها یا حتی بازدید آنلاین از وبسایت‌های رقبا ممکن است در نهایت به کاشت بذر ایدهٔ خاص و جدیدی منجر شود که مشتریان شما را شگفت‌زده می‌کند. پس از حضور اولین مشتریان مطمئن باشید که آن‌ها شما را به دوستان و آشنایان خود هم معرفی می‌کنند چرا که مردم نوآوران و افراد خلاق را دوست دارند.

بسیاری از معماهای ساده همچون «کلبه وحشت»  تا پنج سال پیش قابل قبول بودند، اما آنچه که امروز اهمیت دارد پیشگام بودن در ایده پردازی و اجراهای قوی (به کمک فناوری‌های جدید) می‌باشد.

۳. خلاق باشید!

آخرین توصیه را می‌توان عمومی‌ترین مشاوره برای کسب‌وکارها دانست اما احتمالا تعجب می‌کنید وقتی بفهمید چگونه بسیاری از صاحبان اتاق‌های فرار این قانون اساسی را فراموش می‌کنند. اگر ایدهٔ جدیدی برای ساخت اتاق فرار بعدی ندارید، سناریوها و موضوعات بسیاری برای خرید آنلاین وجود دارند.

اما فراموش نکنید که حتما چیزی به آن اضافه کنید تا یادآور شما باشد! شاید بخواهید یک معما را در پازلی چند خطی جای دهید یا از راه‌های پیچیده‌تری برای پیدا کردن آن و رسیدن به پاسخ ایجاد کنید. هرچه که هست ابتکار عمل نشان دهید تا مردم متوجه شوند که شما اهمیت می‌دهید و قصد دارید تجربه‌ای منحصر به فرد برایشان ایجاد کنید.

یک راه عالی برای سرگرم نگه‌داشتن بازیکنان تا انتهای بازی این است که چگونه فراتر یا مخالف انتظار آنها عمل کنید. یکی از معماهای شما به طرز دردناکی واضح و ساده است؟‌ خب… شما می‌توانید آن‌ را نگه‌دارید اما راه‌حل را با یک یادداشت از شخصیتی مرموز جایگزین کنید که با افزودن خط داستانی، تعامل افراد را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

فقط به یاد داشته باشید که داستان شما به پایانی رضایت بخش هدایت شود چرا که در غیر این صورت، خطوط داستانی حل نشده و سوال‌های بدون جواب، هیجان اولیه را به نا امیدی تبدیل می‌کند. سعی کنید به اتاق فرار به چشم داستان‌های واقعی با احساسات واقعی نگاه کنید نه تنها یک سرگرمی چرا که در حقیقت آن‌ها نوعی از هنر تعاملی هستند که به تازگی کشف شده‌اند و هیچ هنری، بدون خلاقیت و اصالت به چشم نمی‌آید!

سخن پایانی

ساخت و راه اندازی اتاق فرار تنها اولین قدمی است که برای ورود به این صنعت بر می‌دارید. اگر قصد دارید شما نیز موفق شوید، هر از گاهی اتاق فرارهایی برای عموم اجرا کنید اما از آن تنها برای تبلیغ حوزهٔ تخصصی خود استفاده کنید. از تکنولوژی و فناوری‌های جدید استفاده کنید و با خلاقیت، خود را به پیشگام‌های این عرصه تبدیل کنید. فعالیت موثر در شبکه‌های اجتماعی، طراحی وبسایتی متفاوت و تبلیغات هم فراموش نکنید!

فیسبوک
لینکدین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...