آیا شماهم دوست دارید سوار «قطار اتاق فرار» شوید و کسبوکار خود را راه اندازی کنید؟ پس بگذارید به شما در این زمینه کمک کنیم! در مقاله فعلی همراهتان هستیم تا نکاتی جهت باز کردن و راه اندازی اتاق فرار که همه باید با آن آشنا شوند را بیان کنیم.
با برنامه ریزی برای کسبوکارتان شروع کنید…
اگر درحال راه اندازی یک کسبوکار که اتفاقا «اتاق فرار» است هستید، پس بهتر میباشد پیش از هر چیز یک طرح کلی از کسبوکار خود و مدل تجاریتان ایجاد کرده یا انتخاب کنید. راههای زیادی برای اینکار وجود دارد که میتوانید جهت تهیه نقشه مسیر استفاده کنید. این کار به شما کمک میکند بودجهی کارهایی که میخواهید انجام دهید یا هزینه راه اندازی را تخمین بزنید، لیست کارهایی که میتوانید یا نمیتوانید انجام دهید را بدست آورید و نحوهی عملکرد خود را برای آیندهی نزدیک روشن کنید. علاوه بر این، نقشه راه به عنوان یک نمای کلی از ایدهی شما عمل میکند. همچنین در صورتی که به طور واضح و جامع نوشته شود احتمالا به شما در سوار کردن دیگران به این قطار کمک کرده و سرمایه گذارهایی هم جذب کند.
هنگامی که میخواهید طرح تجاری خود را بنویسید و طرح آن را روی کاغذ بیاورید احتمالا سوالات و تردیدهایی در رابطه با اتاق فرار در ذهنتان ایجادمیشوند که بسیار خوب است. زیرا ممکن است مسائل مهمی وجود داشته باشند که مواجه شدن به این مسئلهها در قسمت اجرا هزینه بر باشد؛ پس باید در اولین زمان ممکن همراه با قدم اول خود به آنها بپردازید.
بودجه را تعیین کنید
میتوان گفت بیشترین بودجهی شما برای ساخت خود اتاق و مکان فرار خواهد بود که جای تعجبی هم ندارد! لوازم جانبی، عناصر دکوراسیون، مجوزها و مکان مورد نیاز ممکن است گران تمام شوند. همچنین باید به فکر هزینههای غیر منتظره همچون شکستن یا آسیب دیدن وسایل، فرسودگی و… باشید و بودجه کافی برای این زمانها در اختیار داشته باشید.
برای انتخاب مکان خود به تفاوتهای این کسبوکار با دیگر مغازهها یا دفتر و شرکت و… توجه کنید. برای مثال اگر بخواهیدیک فروشگاه مواد غذایی راه بیاندازید به یک مغازه مناسب در جایگاهی خوب همچون خیابان اصلی، پر رفت آمد با آب و هوای معتدل داشته باشید. با این حال، ساخت اتاق فرار به چنین پیشنیازهایی وابسته نیست و میتواند مکانی بدون پنجره باشد که وضعیت بکری هم ندارد (چرا که به هرحال باید بازسازی شود). پس حتی یک زیر زمین معمولی هم میتواند برای اجرایی قوی مناسب باشد.
مقاله پیشنهادی برای مطالعه:
طراحی اتاقهای فرار با کمک روند گیم دیزاین در بازیهای ویدیویی
همهٔ کارها را خودتان انجام دهید یا نمایندگی بگیرید
به طور کلی، هنگام برنامه ریزی برای راه اندازی اتاق فرار میتوانید از سه روش مختلف استفاده کنید:
۱. مسئولیت همه چیز را به عهده گرفته و کارها را به تنهایی انجام دهید.
۲. برخی از کارها را خودتان انجام دهید و مابقی آن را به همکاران یا تیم خود واگذار کنید
۳. به اخذ نمایندگی بپردازید و تنها مدیریت شعبه را در اختیار داشته باشید
گزینهی سوم را میتوان راهی مناسب برای شروع مسیر دانست؛ چرا که در این حالت تمامی کارها همچون ایجاد تم، طراحی، خرید و نصب تجهیزات و… توسط متخصصین انجام میشود تا بدون هیچ نگرانی، تنها به رشد کسبوکارتان فکر کنید. روش سوم را میتوان راهی آسان، سریع و بدون دردسر دانست که در صورت گرفتن نمایندگی از جایی معتمد، صد درصد اتاقی با کیفیت دریافت خواهید کرد.
اگرچه استفاده از روش سوم معایبی هم دارد زیرا که ممکن است شرکتی که با آن قرارداد بستید در شهر شما ناشناخته باشد، در این صورت مسیرطولانیتری برای جلب توجه و افزایش مراجعین دارید.
اما اگر پیش از این دانش یا تخصص مورد نیاز را بدست آورده باشید، میتوانید کارها را به روش اختصاصی خود انجام دهید تا کسبوکارتان را مطابق میل خود بسازید و از دیگران تنها در مسائل مشکلساز کمک بگیرید. ممکن است زمان بیشتری برای رشد و موفقیت نیاز داشته باشید اما مطمئنا در طولانی مدت روشی پر سودتر است و از همه مهمتر، اتاق فراری که صاحب آن هستید واقعا مال شماست و به شکلی منحصر به فرد خواهد بود.
مجوزهای لازم کسب و کار خود را دریافت نمایید
اگر قصد دارید یک کسبوکار رو به رشد داشته باشید، قوانین کشور خود را جدی بگیرید. در حال حاضر شما می توانید از طریق وزارت ورزش برای دریافت مجوز اتاق فرار اقدام کنید. اگرچه سختگیریهای زیادی برای تاسیس اتاق فرار وجود ندارد ولی دلیل کافی برای نداشتن مجوز نخواهد بود و شما باید مطمئن شوید که استانداردهای لازم ایمنی و امنیتی را در مجموعه خود رعایت کرده باشید و اتاق فرارهای شما دارای کپسولهای آتش نشانی، کارمندانی آموزش دیده و… باشد. همچنین قراردادی کامل با بیمه را برای اتفاقات ناگوار را فراموش نکنید!
مقاله پیشنهادی برای مطالعه:
سه گام در جهت موفقیت بیشتر پس از ساخت و راه اندازی اتاق فرار
تبلیغات و معرفی اتاق فرار
بعد از راه اندازی و افتتاح اتاق فرار حالا نوبت معرفی خود به طرفداران اتاق فرار و همچنین شناساندن برند خود در ذهن مخاطبان است. در این قسمت بهتر است که شما اولویت را در برندسازی و راه اندازی وبسایت و شبکه های اجتماعی قرار دهید. با توجه به اینکه در ابتدای امر احتمالا کانالهای تبلیغاتی شما بازدید انچنانی نداشته باشد پیشنهاد می شود که از طریق وبسایتهای واسط رزرو اتاق فرار مثل اسکیپ مگ استفاده کنید که مخاطبان هم راستا با بازیکنان شما دارند.
اما متاسفانه مشاهده شده که بسیاری از مجموعه داران بدون راه اندازی وبسیات فروش و شبکه های اجتماعی از ابتدای امر کل پروسه فروش خود را برون سپاری کرده و به نوعی کل فروش خود را در اختیار وبسایتهای فروش تیکت قرار می دهند که اینکار می تواند در بلند مدت برای برند آنها آسیب زا باشد. پس بهتر است در زمان برنامه ریزی برای کسب و کار خود بودجه و کارهای مربوط به تبلیغات و فروش خود را هم در نظر بگیرید و از وبسایتهای فروش اتاق فرار به عنوان یک مکمل استفاده کنید.
سخن پایانی
هیچکس نمیتواند مسیر موفقیت را یک شبه طی کنید. اگر قصد داریدکسبوکاری پر سود بسازید باید از استراتژیهای خوبی استفاده کنید و به اندازه کافی صبور باشید. بدین منظور با برنامه ریزی مطمئنی پیش بروید، نکات مدیریت اتاق فرار را یاد بگیرید و از تجربیات دیگران استفاده کنید تا به نتیجهی خوب و روشنی برسید!