معرفی نسل‌های اتاق فرار: از قفل‌های ساده تا اتاق فرار هوشمند

اتاق‌های فرار و معماهای استفاده شده در آنها راه طولانی را از زمان راه اندازی اولین اسکیپ روم گذرانده‌اند. در این مقاله همراه ما باشید تا نگاهی دقیق‌تر به نسل های اتاق فرار و آینده تکنولوژی‌های استفاده شده در اتاق فرار بی‌اندازیم!

نسل اول: آغازی فروتنانه

در ابتدای مسیر همه چیز بسیارساده‌تر بود؛ به طوری که می‌توان خیلی خلاصه اسکیپ روم‌های نسل اول را «اتاق فرارِ قابل فرار» نامید! این شروع متواضعانه تقریبا تنها با معماهای جذاب و شگفت‌انگیز اما بدون تکنولوژی همراه بود و باعث شد این نسل از اسکیپ روم‌ها به شدت بامکانیزم‌های ساده‌ای ایجاد شوند: قفل‌های عددی، پیدا کردن کلید، استفاده از آهن‌ربا و…

در این زمان تقریبا تکنولوژی‌های پیچیده‌تری وجود نداشت؛ بنابراین نگه‌داری و نصب اتاق‌های نسل اول کار نسبتا آسانی بود. همچنین استفاده از لوازم جانبی و روند کار افراد به دانش پیشرفته‌ای نیاز نداشت که باعث می‌شد تقریبا هر فردی با مهارت‌های اولیه قادر به راه اندازی یا مدیریت اتاق باشد. اگرچه همین سادگی چالش‌هایی همچون استفاده از ابزارهای محدود برای ایجاد محیطی خلاقانه و شگفت‌انگیز برای صاحبان اتاق فرار را هم ایجادمی‌کرد.
در بازیهای اولیه مرسوم‌ترین وسایل استفاده شده در طراحی و حل معماها، قفلهای ساده عددی، قفلهای کلیدی و معماهای  طراحی شده با بلک لایت‌ها بود.

نسل دوم: ورود لوازم الکترونیکی و دکورهای جذاب تر

گذر زمان و افزایش محبوبیت اتاق فرار باعث شد سازندگان به فکر سرمایه گذاری بر روی لوازم الکترونیکی و دکورهای خود بی‌افتند؛ چرا که تمایل بازیکنان به سطحی قوی‌تر با قدیمی شدن قفل‌ها باعث می‌شد حتی محیطی خلاقانه و داستان خاص هم باعث رضایت مراجعین نشود.

درب ورودی یک گاو صندوق بزرگ

در این زمان اتاق‌های نسل دوم با کنترل کننده‌ها، سنسورهای الکترونیکی اولیه و آهن رباهای بیشتری ایجاد شدند. همچنین اضافه شدن سیستم‌های صوتی و نور پردازی حرفه‌ای‌تر که با پیشرفت داستان سازگار باشد، به عنوان راه حلی برای بهبود سناریو‌ها، ساخت معماهای پیچیده و هیجان انگیز مورد توجه قرار گرفت. به لطف فناوری‌های جدید، حالا طراحان قادرند یک «معمای اصلی» پیش از آخرین مرحلهٔ اتاق فرار ایجاد کنند (که قبلا امکان پذیر نبود) و یک فینال شگفت انگیز بسازند.

علاوه بر این برخی از تکنولوژی‌های جایگزین شده با مکانیسم‌های جدید باعث شد «گیم مستر» به جای تاثیرگذاری در بازی، صرفا به تماشاچی تبدیل شود و همه چیز به طور مستقل پیش برود. همچنین این بدین معنی است که صاحبان اتاق فرار می‌توانستد به قلمروی جدیدی وارد شوند تا داستان‌ها و سناریوهای مربوط به آینده را معرفی کنند. در کنار این موارد ورود بازیگران و تلفیق تئاتر تعاملی با اتاق فرار توانست بازیها را بسیار جذاب تر از قبل و واقعی تر کند.

نسل سوم: اتاق فرار هوشمند

همزمان با پیشرفت تکنولوژی‌ها، اسکیپ روم‌ها نیز با قطعات الکترونیکی، سنسورها و دیگر فناوری‌های جدید ادغام و ترکیب می‌شوند. قفل‌های معمولی سرانجام جای خود را به رایانه‌ها می‌دهند و باعث می‌شود طراحان، سناریوها و معماهای خودکار (و در نتیجه همه جانبه) ایجاد کنند.

درحال حاضر می‌توان بازی‌ها را با کمترین میزان کمک از سمت گیم مستر انجام داد؛ چراکه با اتاق فرار هوشمند، ترکیب لوازم جانبی در فازهای مختلف باعث می‌شود بسیاری از معماها و محرک‌ها به صورت خودکار ایجاد شوند. در این صورت اگر بازیکنان همه آن‌ها را فعال کنند بازی رو به جلو هدایت خواهد شد. برای مثال می‌توان به فشار دادن دکمه‌ها با ترتیب صحیح اشاره کرد که در موقعیتی کارآمد خواهد بود. علاوه بر این، این اتاق‌ها می‌توانند با توجه به مکان بازیکنان در اتاق‌ها، سناریو های مختلفی ایجاد کرده و در هر بخش رویدادهایی برای تحریک بازیکنان ایجاد کنند.

با این وجود نمی‌توان اسکیپ روم‌های نسل سوم را کاملا «هوشمند» دانست؛ حتی با وجود خودکار بودن بسیاری از مراحل،‌ این اتاق‌ها مبتنی بر برنامه نویسی یا همان ۰ و ۱ هستند و در بسیاری از مواقع به یک گیم مستر برای بازی نیاز است.

نسل چهارم: آینده‌ای روشن!

با توجه به اینکه نسل چهارم اتاق‌های فرار در آستانه ورود به بازار هستند، صاحبان اسکیپ روم و بازیکنان به طور یکسان هیجان زده می‌شوند. این نسل از اتاق فرار در آینده روندی کاملا خودکار و اتوماتیک خواهد داشت و بسیاری از مکانیک‌های شناخته شده از بازی‌های ویدیویی همچون پخش مجدد و استراتژی‌های سازگار در آن ارائه می‌شود.

اتاق فرار وی ار

همچنین اتاق فرار هوشمند، با سیستم انتقال امن از یک فصل به فصل دیگر مراقب همه چیز خواهد بود. یا حتی ممکن است با استفاده از «واقعیت مجازی» (VR) مرزهای بین تخیل و واقعیت کم‌تر شود و محیطی قابل باور برای مخاطبان ایجاد کند. تنها مسئله گذر زمان نشان خواهد داد که چگونه بسیاری از ذهن‌های خلاق می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و ترکیب آن با اتاق فرار، به نوآوری برسند. در حال حاضر مجموعه اسکیپ روم دات ای ار که یکی از مجموعه های بروز در صنعت اتاق فرار می باشد اعلام داشته است که بازی جدید خود با  عنوان اتاق فرار کمپ الفا که به زودی افتتاح می شود را بر پایه هوشمند سازی با اینترنت اشیا (IOT ) و تئاتر تعاملی به بازار عرضه خواهد کرد.

شما می‌خواهید از کدام نسل باشید؟

ممکن است پاسخ این سوال به نظر ساده باشد: «بهترین اتاق فرار جدید‌ترین نسل است.» اما آیا این درست می‌باشد؟! حقیقت این است که هر نسلی از اتاق‌های فرار معایب و مزایای به خصوصی دارند که باید در ابتدا مد نظر داشته باشید. پس از بررسی‌های دقیق وسایل مورد نیاز خود را فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و برای مدیریت یا ساخت اسکیپ روم، از مجله اتاق فرار کمک بگیرید!

فیسبوک
لینکدین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...