اگر شما هم جزو اون دسته از افرادی هستید که به دنبال موزیک برای اتاق فرار خود میگردید پیشنهاد میکنیم فیلمهای زیر را بررسی کنید. با توجه به فیلمهای ترسناک امروزی و تعداد فزاینده افکتهایی که موجب میشوند فیلمها به بهترین شکل ممکن جلوههای ویژه و صداگذاریهای فوق العاده داشته باشند همچنان تعدادی از فیلمهای قدیمی هستند که با همان امکانات کم در گذشته صداگذاریهای بسیار خوبی دارند و به نوعی نوستالژی به حساب میآیند.
در ادامه بهترین فیلمهای ژانر وحشت را به شما معرفی میکنیم که موسیقی متن آنها دلتان را آشوب میکند و سیستم سینمای خانگیتان هم احتمالاً از ترس جیغ خواهد کشید. فقط قول بدهید موقع دیدن این فیلمها یا گوش دادن به موسیقی آنها کوسن را به سمت تلویزیون پرتاب نکنید و روی صندلی کاملاً عقب و محکم بنشنید. بیائید تصور کنیم که در یک خانه خالی از سکنه قدیمی و ترسناک، با چراغ خاموش… در سکوت ایستاده بود… درست در کنار قربانی احتمالی اش…
نور کم، صدای تلویزیون زیاد، برای جیغهای احتمالی گلویتان را صاف کنید و منتظر پچ پچهایی که ممکن است در سرتان بشنوید باشید.
فانوس دریایی -۲۰۱۹
The Lighthouse
رابرت اگرز Robert Eggers از شما دعوت میکند تا به رابرت پتینسون Robert Pattinson و ویلم دفو Willem Defoe بپیوندید، زیرا آنها در دهه ۱۸۹۰ برای حفاظت از خود به عنوان نگهبانان فانوس دریایی در جزیرهای عجیب و دورافتاده در نیوانگلند تلاش میکنند و بگذارید به شما بگوییم، این یک تجربه هیجانانگیز خواهد بود به خصوص با چیدمان مناسب سینما خانگیتان.
یک فانوس که از نظر دیداری و شنیداری کاملاً زنده و قابل درک است، صدایی کلاستروفوبیک، مهشکنها و جیغ مرغهای دریای. «فانوس دریایی» اغلب با بازی صداها حواس بیننده را درگیر میکند و او را به هیجان دعوت میکند در حالی که همزمان صبر و آرامش بیننده را نیز میطلبد. ترس به طرز کاملاً متعهدانهای در طول فیلم فراگیر و قابل لمس است. به جرأت میتوان گفت که در چنین ژانرهایی موسیقی اینچنین روی شما تأثیر میگذارد و با چنین حجم از بازیهای جذاب و لمس شخصیتها برخورد میکنید.
یک مکان آرام – ۲۰۱۸
A Quiet Place
یکی دیگر از فیلمهایی که می توان از موسیقی متن آن به عنوان موزیک اتاق فرار استفاده کرد فیلم یک مکان ارام است. از قضا، فیلم ترسناک پسا آخرالزمانی جان کرازینسکی John Krasinski’s درباره خانوادهای وحشت زده میباشد که مجبور به زندگی در دنیایی از سکوت میشوند، توسط هیولاهای کوری که از طریق صدا شکار میکنند و به دلیل وجود صداهای هراسآور و زنده قطعاً شایسته قرار گرفتن در این لیست میباشد.
وقتی یک موجود ترسناک را تماشا میکنید که به صورت مرموزی به گوشهای تاریک از اتاق میخزد احساس پرتنشی به بیننده دست میدهد. این حس راه رفتن در امتداد لبه چاقو همان چیزی است که در طول ۹۰ دقیقه فیلم به بیننده القا میشود. دنیایی پر از سکوتی وهمانگیز که اگر خوب گوش فرا دهید صداهای ضعیفی از نفوذ آواهای ترسناک خواهید شنید صدای هوهوی باد در لابلای درختان و موجودات زنده، تغییر مداوم پرسپکتیو صدا بین شخصیتهای مختلف فضا را در یک مقیاس بزرگ وهمانگیز میکند.
او دنبال میکند – ۲۰۱۵
It Follows
هرکسی که چند روز را با تماشای سریال Stranger Things نتفلیکس سرکرده باشد، میداند که موسیقیهای اینچنینی و به سبک قدیمی چقدر در نگه داشتن بیننده روی صندلی برای تماشای ادامهی فیلم مؤثر است.
جان کارپنتر John Carpenter، تقریباً در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، موسیقی متن ترسناک کهنالگویی را ساخت که بخاطر آن بسیار شناخته شده است.
در این فیلم باید منتظر آرپژهای شوم باشید که بر روی تنتان میخزد، در کنار صداهای تیز بیوقفه و سازهای کوبهای خروشان که شما را وادار میکند به صورت عمودی به صندلی خود بچسبید. این واقعاً یکی از بهترین نمونههای موسیقی در ژانر ترسناک است.
استودیو صدای بربریان – ۲۰۱۲
Berberian Sound Studio
شما انتظار دارید فیلمی درباره صدا و یک مهندس صدا که در حین کار بر روی یک فیلم ایتالیایی از هم میپاشد تا حد زیادی نبوغ طراحی صدا و تاثیرگذاری موسیقی را در خود جای داده باشد. خب این دقیقاً همان کاری است که این تریلر روانشناختی پیتر استریکلند با بازی توبی جونز به خوبی انجام میدهد.
موسیقی متن مسحورکننده و البته آزاردهنده با پخش مجموعهای از ترکیبات آنالوگ، تکه تکه شدنهای وحشتناک، صداهای انتزاعی، زمزمههای وهمآور و از همه بهتر صدای خورد شدن سبزیجات است که تا مدتها بعد از پایان فیلم هم در سر شما خواهد ماند.
زیر پوست – ۲۰۱۴
Under The Skin
فیلم علمی تخیلی عالی جاناتون گلیزر Jonathon Glazer با بازی اسکارلت جوهانسون Scarlett Johansson که در فهرست «برترین فیلمهای ترسناک سال ۲۰۱۴» قرار دارد و به نظر بسیاری از منتقدان به دلیل پیشفرضهای منحصربهفرد، استایلهای شیک و اغواکننده و نکات بسیار برجسته در موسیقی متن فیلم، برنده جایزه بفتا شد.
موسیقی متن الکترونیکی این فیلم به قول آهنگساز بریتانیایی میکا لوی «مثل صدای کندوی زنبور عسل» است، از خراش سیم گرفته تا ضربه هایسنج و ضربههای توخالی درام یک منظره صوتی ناآرام از بینظمی و ناهماهنگی را ایجاد میکند و در نشان دادن و ملموستر شدن موضوعات مرتبط با داستان بسیار موثر است. پس اگر به دنبال موزیک اتاق فرار می گردید این فیلم را از دست ندهید.
هالووین – ۱۹۷۸
Halloween
کارگردانی و موسیقی متن فیلمهای کارپنتر حس بسیار کامل و خوبی دارد. احتمالاً به این دلیل که او خودش موسیقی متن فیلمهایش را میسازد و اجرا میکند. اما با این حال موسیقی فیلمهای دیگر او به اندازه «هالووین» نمادین نیستند.
برای تداعی کردن تصاویری از جیمی لی کورتیس که از قاتل نقابدار در حال فرار است، فقط کافی است چند ثانیه اول در سکانس آغازین را بشنوید.
صداهایی مانند نفس کشیدن، خش خش برگها و صدای باران جو را کاملاً سنگین میکند. موسیقی به صورت دیوانهوار ترسناک است که به صورت سخاوتمندانهای در تمام طول فیلم نبض شما را به شدت در دست دارد.
نزول – ۲۰۰۵
The Descent
فیلم ترسناک بریتانیایی نیل مارشال، در انتقال صدای فراگیر بسیار موفق بوده است. شش زن برای تماشای اعماق غاری دیدنی وارد آن میشوند، ولی خیلی زود معلوم میشود که وارد دالانهایی شدهاند که پای هیچ بشری به آن نرسیدهاست. آنها از سوراخی به قعر غار سقوط میکنند و متوجه میشوند به جای یک غار توریستی و بیخطر، در فضایی ناشناخته گرفتهاند. صداهای وهمآلود درون غار و صدای جانوران زیرزمینی به شکل موشهای بزرگ و انساننما در طول فیلم لمس میشوند.
غار به خودی خود یک منظره صوتی مؤثر است؛ وهمانگیز بودن و تنگناهراسی ذاتی که محیط به مخاطب القا میکند به همراه صدای چکه کردن آب و صداهای عجیب و جیغ و فریادهایی که از اسپیکرهای پشتی سینماخانگی به گوش میرسد وحشت را تشدید میکند.
بچه رزماری – ۱۹۶۸
Rosemary’s Baby
مانند همه فیلمهایی که در این فهرست قرار دارند، این فیلم کلاسیک دهه ۶۰ که اولین فیلم هالیوودی رومن پولانسکی میباشد در میانهی قلمرو ترسناکی قرار گرفته است که باید حتماً تماشا کنید. این فیلم هیجانانگیز روانشناختی که از رمان ایرا لوین اقتباس شده است، داستان زنی به نام میا فارو را دنبال میکند که با همسرش به آپارتمانی در نیویورک نقل مکان میکند و بهطور مرموزی باردار شده و معتقد است که حامل بچه شیطان است.
آواز بیکلام و بیصدا و سازهای لالایی مانندی تم اصلی را همراهی میکند، که کاملاً تاثیرگذار میباشد و این ترکیب افسانهای یک همراهی تقریباً عالی برای اقتباس یک طرح وحشتناک و کابوسوار از پولانسکی است. از طلسمهای مخفی گرفته تا موسیقی بسیار دلنشین آن، این موسیقی باعث میشود هر چه بیشتر در اعماق مبل راحتی خود فرو بروید و ترس را بغل کنید.
درخشش-۱۹۸۰
The Shining
اکثر فیلمهای استنلی کوبریک از لحاظ طراحی صدا بسیار قابل توجه هستند او به ویژه، یک استاد تمام عیار در صداهای اتمسفریک میباشد. تعلیق برانگیخته شده توسط تصاویر سورئال با وابستگی کوبریک به صدای دیژتیک و درون داستانی تقویت میشود. صدای سه چرخه سواری و ماشین تحریر جک؛ اما اگر لحظهای وجود داشته باشد که خیلی ویژه شایسته ستایش باشد، آن صدای ضربان قلب ثابتی است که در صحنه اتاق ۲۳۷ پخش میشود.
نوع صداهایی که در این فیلم میشنویم جلوههای محیطی را پررنگتر میکند و تمام صحنهها را زنده جلوه میدهد .
Tenebrae (1982)
یک رماننویس آمریکایی در رم توسط یک قاتل زنجیرهای تحت تعقیب قرار میگیرد و هر کسی که به هر نوعی با آخرین کتاب او در ارتباط بوده است به قتل میرسد.
موسیقی متن این فیلم بیشتر شبیه موزیکهای دیسکو و پاپ الکترونیکی ایتالیایی است تا پراگرسیو راک، اما هنوز هم با تم گوتیک آن هماهنگی دارد. به دلیل جذابیت صدا و موسیقی در این فیلم اکثر بینندگان به طرز تضمین شدهای موسیقی متن فیلم را به صورت جداگانه تهیه میکنند.
فیلمهای بالا تنها تعدادی از فیلمهایی هستند که موزیک متن آنها مناسب جهت استفاده به عنوان موزیک اتاق فرار می باشد. به زودی در مقاله ای جداگانه بهترین فیلمها در ژانرهای دیگر را جهت استفاده به عنوان موزیک اتاق فرار معرفی خواهیم کرد.