رونمایی از وب سایت جدید مجله اتاق فرار..!

حقایق جالب درباره مجموعه هری پاتر

چه طرفدار پروپاقرص هری پاتر باشید و چه فقط فیلم‌ها را دیده باشید، نمیتوانید منکر این شوید که «هری پاتر» یک پدیده فرهنگی بوده است. در این مقاله قصد داریم حقایق جالبی درباره مجموعه هری پاتر را بیان کنیم که در زمان دیدن فیلم درباره آنها اطلاعاتی نداشته اید. با مجله اسکیپ مگ همراه باشید با حقایق جالب درباره سری فیلمهای هری پاتر.

فهرست محتوا نمایش

رولینگ و هری پاتر تولد مشترکی دارند

نویسنده هری پاتر، جی کی رولینگ، که امسال ۵۵ساله شد و جادوگر، هر دو در ۳۱ ژوئیه به دنیا آمدند.

 رولینگ به شخصیت‌های خود نام‌هایی داد که نشان دهنده نقش آن‌ها در این مجموعه است

طرفداران هری پاتر همه می‌توانند برسر این موضوع توافق کنند که فضاسازی رولینگ عالی است و نام‌های عجیب و غریبی که او به شخصیت‌های خود داده هم استثنا نیست. روند خلاقانه نامگذاری‌ها با فکر انجام شده است. به عنوان مثال، نام هری به خصوصیات رهبری وی و مربوط به نقش او به عنوان یار جانبی اشاره دارد.
«هری» نامی است که در طول قرن‌ها در میان پادشاهان انگلیسی محبوب بود. رولینگ با نگاهی تاریخی عنوانی برای مشاور یک حاکم را انتخاب کرد. نام هرمیون نیز که از «قصه زمستان» شکسپیر و به طور گسترده‌تر افسانه های یونانی گرفته شده است، با خصوصیات خاص او ارتباط دارد.

هرگز نمی‌دانید که چه زمانی الهام خواهید گرفت

رولینگ نام خانه هاگوارتز را از روی کیسه استفراغ هواپیما نوشت. بسیاری از افراد از جمله افراد مشهور، باخانه خاص هاگوارتز شناخته می‌شوند.

گیاهان فیلم هری پاتر
گیاهان جادویی این مجموعه همه از مجموعه ای گیاهان واقعی تشکیل شده اند.

دریک نگاه، نام‌های گیاهی مانند «Mugwort» و «toadflax» شبیه کلماتی هستند که از تخیل بی‌حد و حصر رولینگ بیرون کشیده شده اند. اما این گیاهان در جهان وجود دارند. همانطور که نویسنده در مصاحبه‌ای توضیح داد، گیاهان این مجموعه از خلاصه‌ای به نام «گیاه کامل» توسط گیاه‌شناسی انگلیسی تهیه شده است.

یک شخصیت در جهان هری پاتر شخصیتی تاریخی است

نیکلاس فلامل، جادوگر معروف «سنگ جادوگر»، یک تاجر فرانسوی متولد قرن ۱۴ بود. ارتباط واقعی فلامل با کیمیاگری پس از مرگ وی عنوان شد.

ادینبورگ اسکاتلند، محل اقامت رولینگ
ادینبورگ اسکاتلند، محل اقامت رولینگ، الهام بخشی برای این مجموعه بود

پایتخت اسکاتلند مملو از معماری گوتیک، خیابان‌های سنگفرش و معابر باریک است. رولینگ مسحور و تحت تاثیر محل تولدش از کوچه‌ها و قبرستان گرفته تا مدرسه جورج هریوت، که یک موسسه خصوصی است و ساختمان برجک آن الهام بخش هاگوارتز بود، قرار گرفته بود. حتی می‌توانید از کافه‌هایی که داستان هری در آن‌ها آغاز شده است دیدن کنید، دستشویی‌ها را که نقاشیهای دیواری پاتر باقی مانده از طرفداران طی سال‌ها پوشانده شده است را بررسی کنید و رستورانی که رولینگ در تجسم خود به عنوان کافه نیکلسون از آن بازدید می‌کرد را ببینید.

مانند بسیاری از طلسم‌های این مجموعه، شعار رسمی هاگوارتز نیز به زبان لاتین است

که البته این چیز بعید و دور از ذهنی هم نیست، چرا که رولینگدر دانشگاه زبانهای کلاسیک و اسطوره‌شناسی خوانده است و با زبان لاتین آشناست. نه تنها طلسم‌های فراوان سریال از آن زبان باستانی سرچشمه می‌گیرد، بلکه شعار هوگوارتز، («هرگز اژدهای خوابیده را قلقلک ندهید») نیز چنین است. رولینگ در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۵ به بی‌بی سی توضیح داد: «می‌دانید که اکثر شعارهای مدرسه، چیزهایی مانند استقامت و شرافت، شفافیت، وفاداری یا موارد دیگر است، این برای من مهم بود که توصیه‌ای کاملاً عملی برای شعار مدرسه هاگوارتز ارائه دهم.»

 در این فیلم‌ها تیم دامپروری هم حضور داشتند

اگر موجودات جادویی را کنار بگذاریم، تعداد زیادی حیوانات معمولی در فیلم‌های هری پاتر وجود داشتند و توسط یک تیم جداگانه از دامپروران نظارت می‌شدند. چهار جغد مختلف در نقش پرنده هری، بیش از ده موش صحرایی و غیره در این فیلم به تصویر کشیده شذند.

درباره هری پاتر
 کتاب‌های «هری پاتر» به حدود ۸۰ زبان از آلبانیایی و عبری تا اسکاتلندی و فارسی ترجمه شده است

با فروش بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه در سراسر جهان، کتاب‌های «هری پاتر» به ۸۰ زبان مختلف ترجمه شده است. این سری حتی به اسکاتلندی، زبانی که فقط ۹۰.۰۰۰ نفر به عنوان زبان اول با آن صحبت می‌کنند نیز ترجمه شده است.

شاید تصور شخصی غیر از دانیل ردکلیف به عنوان هری سخت باشد، اما این نقش را قرار بود بازیگر دیگری بازی کند

درباره هری پاتر باید گفت که قبل از یک درگیری با رولینگ، استیون اسپیلبرگ برای کارگردانی «سنگ جادو» انتخاب شده بود و می‌خواست از هالی جوئل آزمنت برای نقش اول استفاده کند. در حقیقت، دانیل ردکلیف بیش از ۳۰۰ بازیگر کودک را رد کرد تا در این سری بازی کند.

ریک مایال، کمدین و بازیگر فقید بریتانیایی برای بازی در فیلم «سنگ جادو» انتخاب شد اما کریس کلمبوس کارگردان، صحنه‌های مایال را پس از چند هفته حذف کرد. زیرا از ظاهر آن شخصیت خوشش نمی‌آمد

مایال در مصاحبه‌ای برای این فیلم گفت: من حدود سه هفته در فیلمبرداری بودم و سپس آن‌ها صحنه‌های مربوط به مرا قطع کردند. اما من تمام پول را گرفتم، بنابراین این هیجان انگیزترین فیلمی است که من تاکنون در آن حضور نداشته‌ام زیرا پول فیلمی را گرفتم که در آن نبودم. خارق العاده بود.

رولینگ هنگامی که دمنتورها را اختراع کرد، از تجربیات گذشته خود در مورد افسردگی استفاده کرد

رولینگ وقتی ۲۰ساله بود، با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کرد. وی در طی مصاحبه‌ای با اپرا وینفری اظهار داشت که دمنتورها بر اساس احساس درخودماندگی افسردگی بنا شده اند. وی گفت: «من غم و اندوه را می‌دانم. غم گریه کردن و احساس غم. آن را کاملاً حس کرده‌ام و این همان چیزی است که دمنتورها هستند.»

ایوانا لینچ
ایوانا لینچ تعدادی از جواهرات این سری را ساخته است

یکی از طراحان لباس «هری پاتر» قبلاً در مصاحبه‌ای گفته بود که «ایوانا لینچ بازیگر، نقش زیادی در ساخت بسیاری از جواهرات شخصیت‌ها دارد. این همکاری عالی بود. او بچه بسیار زرنگی بود و با هم کار می‌کردیم . به ویژه، لینچ گوشواره‌های معروف مهره‌ای لونا را خودش ساخت.»

برخی از گرانترین لباسهای مجموعه، لباسهای هاگوارتز بود

از آنجا که لباس‌های اوشامل کراوات‌های ابریشمی و ژاکت‌های پشمی بودند، لباس‌های هاگوارتز از گرانترین لباس‌های این مجموعه بودند. وی قبلاً به اینسایدر گفت: «من هرگز نمی‌خواستم از چیزی به جز کاملترین آن استفاده کنم. این کراوات‌ها از ابریشم است و از پشمی برای ژاکت‌ها استفاده کردیم که برای لباس بسیار گران قیمت است.»
و این نگاه‌ها ارزش سرمایه‌گذاری دارند، زیرا فیلمبرداری فیلم‌های «هری پاتر» می‌تواند مدت زیادی طول بکشد و مواد ارزان‌تر بعد از یک ماه وحشتناک به نظر می‌رسند.

جاروها از تیتانیوم درجه یک هواپیما ساخته شده اند

در واقع بسیاری از مردم فکر می‌کنند که این جاروها مانند یک تکیه گاه عمل میکنند که بچه‌ها آن‌ها را با خود حمل می‌کنند، اما در واقع باید روی این جاروها بنشینند! آن‌ها باید بر روی پایه‌های کنترل حرکت برای تصویرهای جلوه‌های ویژه سوار شوند، بنابراین باید بسیار نازک و با دوام فوق العاده باشند.

اخرین حقیقتی که باید درباره هری پاتر بدانید این است که برخی از غذاهای سر صحنه واقعی بودند

اگرچه برخی از غذاهایی که در فیلم‌های «هری پاتر» ظاهر می‌شد از رزین نقاشی شده تهیه شده بود، اما برای خوردن در برخی صحنه‌ها چیزهای واقعا خوراکی وجود داشت.
البته این موارد تمام حقایق جالب درمورد سری‌های هری پاتر نیستند ولی مطمئنم تا همین جا هم برایتان بسیار جالب بود. نه؟

فیسبوک
لینکدین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...

برای ثبت دیدگاه وارد اکانت خود شوید...